lørdag 6. juli 2024

Lisboa, del 2

 Onsdag 2. oktober startet vi dagen med å besøke en kirke. Den var ikke så imponerende ute, men inne var den fin. SAO ROQUE-kirken er fra det 16. århundre og en av de få bygningene som overlevde det store jordskjelvet i 1755.

Kirken


Inne var svært fint


Vi kom til en liten park der det var utmerket utsikt nedover byen, her stoppet vi litt for å se på utsikten. Så gikk vi videre og så to av de gule trikken som er så kjent. Lisboa er sammenlignet med byen San Francisco grunnet bakkene og de gule trikkene.

Fin utsikt


 Gule trikker


Vi gikk nedover til hovedgaten, og videre til Don Pedros Plass. Vi så også Nasjonalteateret og på fon-tenen som var foran teateret.

På Don Pedros plass

Foran Nasjonalteateret

Vi spaserte på Commerce Square og vi så på Trumphal Arch. Buen står der det det kongelige slottet stod før jordskjelvet i 1755. Vi spaserte videre og kom til en portvin-bar, og lurte på om vi skulle gå inn.

Her er buen


  Skal vi gå inn?


Nå kom vi til Lisboa Katedral, også kalt Church of Santa Maria. Kirken er fra slutten av 1100-tallet. Vi var også en snartur inn.

Katedralen
Kun en liten titt inne

Nå gikk vi et stedd og spiste lunsj. Så startet vi på turen opp mot Borgen som lå oppe på åsen over byen. Der oppe var flott utsikt mot byen. Borgen var bygd av araberne rundt år 1000, vi så flere kanoner.

Nesten oppe

Der oppe var fin utsikt
En av kanonene

Vi så også fine blomster der oppe, og en påfugl, men han slo ikke ut vengene. Etter besøket på Borgen, dro vi ned til byen. Senere dro vi tilbake og slappet av der vi bodde.  I området Bairro Alto var mange spisesteder. Vi spiste middag på en restaurant som het Radicchio, med meg ble det italiensk, og det smakte godt.

Fine blomster
En påfugl

Kveldens middag


Torsdag 3. oktober etter frokost kom vi til kirken Igreja Italiana Do Loreto. Den er fra det 16. århundre, men ble ødelagt av brann i 1651. Vi gikk inn, der var fint inne, og jeg tenkte det kanskje så slik ut før brannen.

Kirken

Fra kirkerommet

Vi gikk videre nedover mot sentrum, etter et stykke traff vi på to statuer, og jeg tok plass på stolen sammen med den ene.

Statuen

Nå tok vi taxi til Belem. Tårnet ble oppført på begynnelsen av 1500-tallet til minne om Vasco da Gama, og byens skytsengel São Vincente. Det fungerte også som ledd i byens forsvar.

Tårnet

Rett ved er også Oppdager-monumentet som ble reist på 500-årsdagen for Henrik Sjøfarerens død. Det ble reist i 1960.

Monumentet

Nå gikk vi for å se Jeronimus- klosteret. Det var et langt, flott bygg i hvitt. Rett ved var en liten, fin park med slanke prydtrær.  Nå var det tid for lunsj, vi fant en uteservering og jeg spiste grillede sardiner. 

Klosteret i bakgrunnen

Det smakte godt

Etter lunsj gikk vi mot presidentpalasset som ligger i området. Jeg tok bilde av de to vaktene som passet inngangen, og klarte å komme meg så nær jeg fikk tatt bilde ved trappen som gikk opp til inngangen.

Bevepnede vakter
Flott inngang

Nå tok vi taxi inn til sentrum, der så vi Rådhuset. Det portugisiske flagget vaiet på toppen. Så dro vi tilbake mot området vi bodde, og der passet det slik jeg fikk fulgt en av de gule trikkene et stykke. Nå hadde jeg prøvd det også.

Rådhuset

Ferdig med trikketuren

Etter en pause var det tid å gå ut og spise middag. Vi kunne ikke bare spise portugisisk, så denne kvelden ble de indisk mat. Jeg hadde spist en så solid lunsj at jeg bestilte tomatsuppe. Det var den beste tomatsuppen jeg har smakt. Desserten var også god, jeg tror det var iskrem.

Det ble en god middag

Fortsettelse.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar