torsdag 18. juli 2024

Sommertur til Sunnmøre

Det var etter noen dager med grått vær her, og da måtte jeg se på noen sommerbilder. Jeg tok fram albumet jeg hadde bildene fra turen til Sunnmøre for tre år siden. Vi var tre damer som dro, og den ene var sjåfør. Vi dro til familie, og bodde i sommer-hytta som lå rett ved huset som var mitt barndomshjem. Nå er det fint oppusset etter en i familien tok over huset.

Barndomshjemmet

Vi bodde i sommerhuset

Litt fra stua i sommerhuset

Rett bortenfor kommer vi rett til utmarken der jeg lekte som barn, men nå enda mer grønt landskap og blomster, og nå gikk det en vei videre mot fjell og daler.

Fint terreng

Men nå skulle jeg på besøk til min trim-venninne og før nærmeste nabo Grete K. Nå fikk jeg se en fin hytte hun hadde rett ved huset, her drev hun med sin hoved-hobby. Men nå ble det kaffe og nydelig ostekake. og prat om tiden vi gikk tur sammen.

Utenfor hytten
Koselig sted
Nydelig kake

Etter dette besøket kom de andre også, for nå skulle vi besøke slektninger, noen av dem bodde rett bortenfor. Nå ble det mer kaffe og kaker og prat om hvordan det gikk med alle sammen. Vi satt ute i det flotte været.

Kaffekos

Om kvelden var vi buden på grillaften på kaia nede ved sjøen av slektninger som var på besøk. Der var benker og bord, og mye god grillmat. Det ble en strålende kveld med måneskinn.

Her skulle grilles
En flott kveld

Neste dag var vi buden til lunsj hos en annen slektning Arnhild G. Vi kjørte over Herøybrua og over til Ytre Herøy. Vi kom til en stor, fin leilighet, og der ble litt av en lunsj. Først ble det lasagne med tilbehør servert, en stund etter kaffe og kaker. Det smakte utmerket. Til kaffe kom flere gjester.

Lunsj
Vertinnen slapper av

Til kaffen var ikke bare en kake

En kveld skulle vi spise middag på en restaurant ute i havgapet. Vi kjente en av eierne, og han skulle ta del i middagen sammen med fruen. Vi var flere fra familien som skulle delta. Først et glass vin på Thon hotell i Fosnavåg, vi satt på uteserveringen i det nydelige været. Akkurat da kom en av Herøys største fiskebåter forbi på vei ut mot havet.

En flott, moderne båt

Nå skulle vi ut til Skotholmen som på 1600-tallet var en husmannsplass, men i 1770 var der mest som et handelssted. Nå gikk vi om bord i båten som skulle skysse oss dit, men været var strålende. Turen tok ca. 15 minutter. Så gikk vi inn på restauranten Kami Skotholmen. I 1847 ble sjøbua bygd der restauran-ten er i dag.

Restauranten

Først orienterte Svein Gjerde oss rundt og fortalte om stedet som ble oppkjøpt av en gruppe idealister som ville bygge en restaurant her.

Først omvisning.

Før vi satte oss til bords, måtte vi ut og se på den utrolig fine solnedgangen, den var eventyrlig der ute blant holmer og skjær.

Solnedgang

Så startet middagen som var på åtte retter, og her kunne en kjøpe vinpakke til. Her tar jeg med bare fatet med starters, så kom rett etter rett.

Starters

Ved bordet

Før vi dro måtte vi beundre ut mot holmer og skjær på det siste av solnedgangen. Så kom båten og hentet oss, og på kaia i Fosnavåg stod buss og hentet oss. Vi hadde hatt en strålende middag og kveld ute i havgapet. Vi hadde noen strålende dager på hjemlige trakter.

Siste rest av solnedgangen

Neste blogg kommer ca. torsdag, for jeg skal på en liten weekend tur.