torsdag 4. juli 2024

Til Lisboa 2013, del 1

Som jeg har sagt før, liker jeg å gå tilbake og minne meg opp igjen om tidligere turer. Slik husker jeg dem like godt som da jeg var der. I oktober 2013 var vi tre som skulle dra til Lisboa, og være der en uke. Siste dagen i september lettet flyet fra Gardermoen klokken 17.50. Jeg syntes TAP-flyet var litt lite, men flyturen gikk greit. Flyet landet i Brussel, og der skiftet vi fly. Siste etappen til Lisboa gikk også greit. I  Lisboa hadde vi bestilt leiligheter, de andre bodde i første etasje, jeg i andre. Jeg var fornøyd med den. Da alt var klart, gikk vi ut, i område vi bodde var mange spisesteder. Vi avsluttet kvelden på en cubansk bar. Så tok vi kveld.

Vi drar fra Gardermoen siste dagen i september.

Jeg hadde stort soverom

På cubansk bar

Torsdag 1. oktober så vi i dagslys gaten vi bodde i en eldre del av byen, den het Bairro Alto . Her var smale gater, og bygninger med små balkonger. Vi kunne lage frokost i leilighetene, men enklere å gå  ut på byen for å finne et sted å få den servert. Da passerte vi et hus som var dekket av fliser.

Her i strøket bodde vi

Hus dekket med fliser

Etter frokost kom vi til kirken Our Lady of the Martyrs. Den ble bygd til ære for alle som mistet livet i løpet av erobringen av Lisboa. Innredningen var fin, og taket var dekorert i mest hvitt og grønt.

Kirken
Fra taket

Det var mange fine bygg i Lisboa. Det var grått vær denne dagen, men nå startet det å regne. Da gikk vi inn på en butikk de solgte kaffemaskiner, men vi gikk opp i andre etasje de solgte kaffe, og en kunne smake, og det gjorde vi.

Mange fine bygg

Kaffe-smaking

Vi spaserte videre til Commerce Square, og der så vi Triumphal Arch. Der i området spiste vi lunsj.

Triumphal Arch

Vi besøkte kirken Igreja de Sáo Roque. Den tidligste Jesuskirken i den portugisiske verden på 1600 -tallet. Det er en av de få bygninger som overlevde det store jordskjelvet i 1755, vi gikk inn for å se på kirkerommet.

Her er kirken

Inne i kirkerommet

Vi gikk videre til Praca da Fiugueira. Her så vi en av de berømte gule trikkene. I bakgrunnen ser vi borga oppe på bergtoppen.

Her en gul trikk med beundrer

Det regnet fortsatt så vi gikk på museum, navnet står på bildet. Vi tok taxi dit. Det første vi så var en statue som Rodin hadde laget. Der var mye å se, som mynter fra Hellas fra år 200, og vaser fra Kina, ca. fra 1750. Der var også malerier, jeg valgte et som Monet hadde malt. Etter dette besøket tok vi taxi til leilighetsbygget.

Utenfor museet

Jeg studerer statuen
Flotte vaser fra Kina
Maleri malt av Monet

Denne kvelden ville vi spise middag på en Fado-restaurant. Der fikk vi bord rett ved scenen. Det var to som spilte gitar, en tror jeg spilte bass. Først sang en dame, så en voksen herre, til slutt en ung mann. Alle tre var flinke sangere. Jeg hadde hørt fadosang før, men liker å høre på den typen også. Jeg kjøpte CD med den eldste sangeren. Det ble en fin dag i Lisboa til tross for regnet.