onsdag 24. juli 2024

Tur til Hamburg, del 1

Da er jeg kommet hjem etter en weekendtur til Hamburg som er Tysklands nest største by etter hovedstaden Berlin. Vi var en gruppe på seks personer som skulle reise. Vi skulle egentlig ta fly fra Gardermoen fredag kl. 13.15, men grunnet en datafeil måtte vi vente til den var ordnet. En time etter var alt greit, og vi gikk til flyet som lettet kl.14.10. Det ble en kort flytur, vi landet kl. 15.30.

Vi går inn for landing

Vi lander ved Hamburg

Fra flyplassen tok vi tog, og så skiftet vi til t-bane. Vi spaserte til hotellet vi skulle bo i tre netter. Vi sjekket inn på Arkotell som var et designe-hotell. Vi fikk store fine rom med en spesiell stil.

Tog t-bane

Flott resepsjon

Fra rommet

Stort og fint

Nå gikk vi ut for å se på byen. Jeg hadde vært i Hamburg før, men så mange år siden at det var som en helt ny by for meg. Hamburg er en stor by med ca. 1 million 852 000 innbyggere. Det er nest største byen etter Berlin. Hamburg ligger ved utløpet til elven Elbes nedre utløp, 110 km fra utløpet til Nord-sjøen, og er en av Tysklands viktigste industribyer. Nå gikk vi ut for å se på nærområdet. Så tok vi pause på en uteservering.

Her i området satt vi
Jeg satt oppe i et hjørne

I området var full jubel for her var festival på gang, den het: SPEILBUDEN-festival. Huset rett over gaten vi satt, skiftet stadig lys, det var flere som opptrådte samtidig. En dame sang rett bortenfor, en ung mann opptrådte høyt oppe på en plattform, for å nevne litt.

Mye folk
Huset skiftet lys

Vi gikk videre mot stedet vi skulle spise middag. Spisesteder var bestilt til hver av kveldene vi var der, for vi var seks personer og ikke sikkert det var lett å få bord der en ønsket. Vi spaserte også gjennom fine boligstrøk.

På vei mot restauranten

På St Pauli Freudenhaus

Maten smakte godt. jeg spiste en meget god fiskesuppe, pluss dessert. Etter middagen spaserte vi videre i byen for å se på kvelds-livet.

Starters

Fiskesuppe
Dessert
Fint spisested

Vi ruslet videre for å se på livet, mye folk var i gatene, sikkert fordi det var festival på gang, men det er også mye turister.

Vi så på gatelivet

Nå kom vi til et sted kalt Beatles Plass, og der var noen smale figurer i stål som skulle forestille bandet Beatles. De spilte her i Hamburg før de ble berømt.

Fra Beatles Plass

Foto fra Reepertbahn

Så satte vi oss på en uteservering og slappet av før vi gikk tilbake til hotellet og tok kveld. Vi hadde alt sett mye denne kvelden.