mandag 8. juli 2024

Lisboa del 3

Fredag 4. oktober skulle vi på utflukt, og tok plass i minibussen. Først kjørte vi over Vasco da Gama-brua som var 17 km lang, og var da den lengste i Europa. Vi kjørte gjennom et fint landskap. Så kjørte vi opp på en høyde, for vi skulle besøke en borg som var fra perioden (800 til1200),

Gammel borg

Fin utsikt der oppe

Så kjørte vi videre gjennom grønt landskap med oliventre langs de smale veiene, og vi så ned i idylliske daler. Nå besøkte vi en liten vingård: Quinta de Alcube. Her viste de oss rundt, så smakte vi på hvitvin og rødvin.

Fra vingården

Vinsmaking

Da vi gikk til bussen, passerte vi en flokk sauer som stod innenfor et gjerde og så på oss, jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg liker fårikål.

Sauene

Fra vingården kjørte vi til nasjonalparken Arrãbida. Vi så masse staselige tre, og her hadde vi flott utsikt. På bildet ser vi landtungen som er en langstrakt øy rett ved fastlandet. Der ligger blant annet et luksus-hotell. Små båter går til og fra land.

Flott utsikt

Vi kjørte et lite stykke til, så ut for å se på utsikten igjen. Da så vi Atlanterhavet lå der blått og stille, for været var fint.

Utsikt til havet

Nå kjørte vi til lavlandet, og til den lille fiskerbyen Sesimbra. Der hadde vi privat tid, og vi gikk først ned og så på stranda. Rett ovenfor lå flere spisesteder, og vi valgte Odna bar. Til lunsj valgte jeg en rett som  lignet på fiskegrateng. Den smakte nydelig, snart var skålen tom.

Ved stranden

Herlig lunsj

Vi rakk en spasertur til, før vi dro videre. Nå kjørte vi til en større og eldre vingård som het: Jose Marva da Fonaseca. De eksporterte mye vin til utlandet.

Fra vingården

I et rom inne hang diplomer de hadde vunnet for sin vin, samt bilder av berømte personer som hadde vært der. Jeg kan nevne daværende dronning Margrethe av Danmark og gemalen var der i 1984, og kong Carl Gustav av Sverige og dronning Sikvia var der i 1986.

Bilde-veggen

Vi spaserte på vingården, og så også en liten bambus-skog. Videre så vi lageret. De produserer 12 millio-ner liter vin i året. mest kjente merket var Periquita. De kunne tappe 30 000 flasker i timen.

Vi ser i lageret

Til slutt var det vinsmaking av både hvitvin, rødvin, og muskatell-vin. Vi stod i et fin rom mens vi smakte på vinen, der var lysekrone i taket. Før vi dro, måtte jeg beundre de fine blomstene på vingården.

Vinsmaking

Fine blomster

Nå kjørte vi tilbake mot Lisboa, men stoppet ved den digre Kristus-statuen Cristo Rei. Toppen av statuen er 110 meter over bakken. Etter å ha sett utsikten fra brua, kjørte vi tilbake til Lisboa.

Kristus-statuen
Flott utsikt fra brua

Om kvelden spiste vi middag på et sted som het Louro & Sal. Der var en spesiell innredning, men serverte nydelig mat.

Kveldens middag

Lørdag 5. oktober  skulle vi rusle rundt i Lisboa. Etter frokost dro vi ned til sentrum. Nå besøkte vi den Botaniske hagen. Her er mange tropiske arter, og mye fine blomster.

Vi så et tre med frukt

Idyllisk

Vi så fugler der

Nå dro vi fra den fine hagen, og gikk til Edvard VII- parken. Da vi stod her og så nedover mot bukten, tenkte jeg på det fele jordskjelvet som rammet byen i 1755. Om morgenen 1. november kom første skjel-vet med styrke 8,5 til 9. Så kom to skjelv til. Det brøt ut branner som varte i fem dager. Så kom en tsunami med en flodbølge på opptil 20 meter. Nærmere 70 000 mennesker omkom. En grusom tragedie.

Stilig park

Vi var innom kirken som het Basilica de Estrela. Den stod ferdig i 1790. Stilen er mellom annet sein-barokk. Vi så inn, men der virket litt mørkt. Men en fin kirke.

Kirken

En titt på alteret

Parlamentet var en stilig bygning. Jeg syntes bebyggelsen nedenfor var spesiell med små hus også i kvikke farger,

Parlamentet

Festlige hus

Vi gikk til gågaten, og der slappet vi av på en uterestaurant. Der hadde vi god utsikt til et tårn. Det er et nasjonalt monument, der arkitekten har vært inspirert av Eiffeltårnet. Men det er altså bare en heis.

Tårnet som er en heis

Vi gikk videre, og i gågaten så vi en kvinne som hadde kledd seg i bronse og satt på en stol. De var tydelig hun var gravid, og hun hadde et barn i vognen. Når noen kastet mynter i kjelen som stod der, la hun en finger over leppene og så mot vognen. Det så ut som hun mente Hysj ikke vekk barnet. Jeg la mynter i kjelen, men jeg tror ikke hun var gravid, eller hadde noen i vognen, men ideen var god.

Damen med vognen

Lørdagskvelden spiste vi middag på Tabena da Barroca. Der var en spesiell innredning der både tak og vegger var dekt av gjesters skrift med svart penn. Alle skrev sikkert på sitt språk. Etter å ha spist middag der, gikk vi til en jazzklubb. Da vi gikk derfra, gikk jeg til leiligheten, de to andre dro ut på livet.