onsdag 10. juli 2024

Lisboa, del 4, siste del

Søndag 6. oktober skulle vi på utflukt til Sintra. Vi ble hentet med minibuss og en ung dame var både guide og sjåfør. Først et stopp ved Lisboa, for vi skulle se slottet som var bygget av en gal dronning som rømte til Brasil og tok med hele regjeringen.

Litt av slottet

Nå kjørte vi til Sintra, der kjørte vi opp i høyden, siste stykket måtte vi gå. Dette slottet har flere både stilarter og farger. Vi var også inn på slottet.

Slottet

På en av balkongene
Der var fin utsikt

Vi så både kjøkkenet, spisestuen, og soverommet til dronningen. Hun fikk 11 barn, og døde da hun fikk det siste.

Spisestuen
Kjøkkenet
Dronningens seng

Nå spaserte vi nedover fra slottet i fin natur, idylliske stier og mange typer blomster. Så tok vi plass i bussen og kjørte nedover til Sintra.

Idylliske stier

Flere typer blomster

Vi kom ned til Sintra som hadde smale gater. Nå spaserte vi i den sjarmerende byen, og der spiste vi lunsj. Jeg spiste nydelig grønnsaksuppe og ferskt brød. Det smakte nydelig.

Fra Sintra
Fra lunsjen

Da vi ventet på bussen i Sintra, ble vi vitne til et lite drama. En papegøye hadde rømt opp på et tak, nå var også brannvesenet på plass. Da de klarte å ta den, skjente papegøyen kraftig. Nå klappet publikum som hadde samlet seg for å se på opptrinnet.

Dramaet er over

Vi kjørte fra Sintra og videre nedover i lavlandet. Vi så mange flotte hus, noen mer som slott. Særlig ett som var bygd for en engelskmann. Slottet var ofte besøkt av engelske kongelige, men mest berømte gjesten var Lord Byron.

Flott bygg

Vi gjorde et stopp på det vestligste punktet i Kontinental-Europa. Det var markert med et kors. Der var også en utmerket utsikt til klippene og Atlanterhavet. Vi så blomster også.

Korset

Ved klippene og havet

Søte, små blomster

Vi kjørte videre langs kysten, nå skulle vi besøke Cascas. Ved byen var en badestrand. Det var fin arki-tektur i byen og palmer pyntet opp.

Badestrand ved byen

Spesiell arkitektur
Ved den fine bukten

Da vi ventet på bussen, så vi noen flotte, gule blomster som populært kalles Engletrompeter. Så kom bussen og vi kjørte tilbake til Lisboa. Der ruslet vi rundt, og jeg tok bilde av en statue, det er mange av dem i byen.

Vakre blomster
Statuen

Nå gikk vi til leilighetene og slappet av før vi gikk ut til middag. Denne kvelden spiste vi på en restaurant som hadde spesielle dekorasjoner på veggene. Middagen smakte godt.

Det var 7. oktober og avreisedag, men vi hadde en del tid etter frokost. Vi gikk til en liten park i nær-heten, og der så vi på alle statuene. Jeg ble opptatt av en byste av Vasco da Gama som fant sjøveien til India,

Fra parken
Vasco da Gama

På vei tilbake for å hente bagasjen. kom vi forbi et hus med et blomstrende tre på taket. Så hentet vi koffertene og ventet litt på en utekafé, før vi tok taxi til flyplassen. Flyreisen hjem gikk fint, Vi byttet fly i Frankfurt, så siste etappe til Gardermoen. Vi hadde hatt en vellykket tur til Lisboa.