onsdag 21. mai 2014

Vårdager og Oslovisitt, mai 2014

Søndag ble nok en fin dag. Om kvelden holdt solen oppvisning før den gikk ned. Først lyste den opp Kolsåstoppen, og videre ble det mer oppvisning.

Kolsåstoppen i kveldsol

Himmelen i sprek oppvisning

 Flotte farger

Etter denne forestillingen var over, så jeg en film om livet til Audrey Hepburn. Hun hadde en vanskelig tid i Holland under Andre verdenskrig med lite mat, og mye stygt å se. Men hun ble en verdensberømt filmstjerne, de fleste har sikkert sett en film med henne.

Vakker dame


Mandag måtte jeg innse at nasjonaldagen var over for lengst, det var bare å rydde vekk flagg og lys i rødt, kvitt og blått. Men vi må slå ring om våre tradisjoner, ikke la de vatnes ut.

Nå er de ryddet bort


    Tirsdag tok jeg en liten tripp inn til Oslo. Målet var å se statuen som ble avduket søndag. Men på vei dit stoppet jeg opp ved Wencke Foss omgitt av tulipaner. Hun var teaterets store diva (1917- 2011). Det var dronning Sonja som avduket statuen. Per Ung har laget statuen som står utenfor Nasjonalteateret.

Vår store diva

Rett ved Wencke Foss står Johanne Dybwad (1867- 1950). Hun var den ledende skuespillerinnen ved Nasjonalteateret fra 1899 til 1947, og spilte de fleste av Ibsens kvinneroller. Statuen ble avduket i 1962. Per Ung har laget denne statuen også. Noen har gitt henne et flagg.

Johanne Dybwad

  Syrinene blomstret, særlig ved Stortinget var det en nydelig duft av syrin, og syrintrærne pyntet opp.

Syrinene blomstret

 Nydelig syrinduft

Men nå skulle jeg studere statuen jeg egentlig var kommet for å se. Kong Cristian Fredrik som står på Eidsvoll Plass ved stortinget, avduket søndag av dronning Margrethe av Danmark. Han ble enstem-mig valgt til konge i 1914, men var bare konge noen måneder, til oktober 1914. Han ble senere konge av Danmark.

Cristian Fredrik

   Statuen er 3,5 m høg, og er hogget ut i granitt av kunstneren Kristian Blystad. Det er en gave fra regjeringen til Stortinget i forbindelse med grunnlovsjubileet. Jeg synes det er ei flott statue. På bildet under ser vi den fra en annen vinkel.

Flott statue

 På vei til bussen, stoppet jeg opp på Karl Johan for å se hva de holdt på med. Et stort bilde av da tyskerne kom marsjerende opp Karl Johan 9. april 1940, var rigget opp.

Noe på gang

 Jeg spurte en av dem i gjengen som stod der om hva de drev med. Han sa de holdt på å lage en film angående grunnlovsjubileet. Men nå måtte jeg få opp farten og ta bussen før bøndene kom daldrende med traktorene sine.

Filminnspilling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar