fredag 13. februar 2015

På kunstutstilling, februar 2015

I går var jeg på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen. Utstilleren var Sverre Bjertnæs. Jeg hadde lest i Aftenposten at han hadde solgt for 4 millioner før utstillingen hadde rukket å åpne.

Utenfor galleriet

Sverre Bjertnæs er født i Trondheim i 1976. Han er en av de norske samtidskunstnerne som oppnår høge priser på arbeidene sine.

Sverre Bjertnæs

Utstillingen het: Nå. Ingenting. To. Det første jeg så ved inngangen var en installasjon som var bygd opp rundt en grønn peis. I brosjyren står: Mixed media.

Installasjonen

Noen av maleriene kunne en se hva de forestilte, slik som det under som heter: Hanna Maria, 2015. I brosjyren står at det er Oil on  canvas og er 82 x 58 cm. Du får kjøpt det for kr. 82 000.

  Hanna Maria, 2015

Bildet under ser en også hva det forestiller. Vi kan lese i brosjyren at det er: Oil and marker pen on canvas. Dette er et stort bilde og koster kr. 220 000.

Andre dager på Atuona I, 2015

Andre malerier var ikke godt å se hva det forestilte. Bildet er: Oil, resin and marker pen on canvas. Det er 155 x 100 cm. Har du kr 155 000 til overs, er det bare å møte opp å kjøpe det.

Roten, 2015

Jeg leste et sted at kunstneren skildrer skjønnheten i det forgjengelige og storheten i det tragiske. Bildet under er 330 x 220 cm og koster kr 330 000.

Diagram, 2015

På utstillingen var flere skulpturer. Jeg tar med to her. Begge er i bronze som det står i brosjyren.
Første koster kr. 450 000, den andre koster 750 000.

Dyret, 2014


Fuglen, 2014

Bildet under hadde fine blåfarger og det likte jeg godt. Dette er 220 cm x 160 cm, det opplyses at det er: Oil on canvas, og koster kr 220 000.

Nattkorset, 2014


Det store bildet på 200 x 420 cm var som tre bilder i ett. Det var et av bildene jeg likte best. Først Nattkorset så dette digre. Bildet koster kr. 420 000.

Andre dager på Atuona, 2014

Før vi gikk måtte jeg stoppe opp ved utgangen igjen for å studere installasjonen som viste enn film som gikk hele tiden og viste et gårdsrom, iblant kom en hund luntende forbi, og ut av
et svart hull kom iblant en lang tunge, iblant bare et øyeeple. Da vi gikk tok jeg bildet av øyet som akkurat kom opp.

Filminstallasjon

Gudene skal vite dette var en spesiell utstilling, og maleren har en livlig fantasi, han fortjener sikkert hver en krone han skal ha for bildene. Vi gikk fra Tjuvholmen til Aker Brygge der vi tok en pause før jeg skulle ta bussen tilbake. Vi gikk inn på Beer Palace, enda jeg ikke drikker øl.

Beer Palace


Her ble det en koselig pratestund før torsdag ettermiddag var over. Jeg fikk morsdagsgave siden vi ikke møttes søndag. Det var en bok som jeg gleder meg til å lese. Vi diskuterte også utstillingen som var spesiell, men interessant.

Kjekt med bøker

    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar