onsdag 4. februar 2015

Tur til Stockholm 2015, del 3

Lørdag morgen spiste vi en god frokost på hotellet. Det var inkludert i prisen og de hadde et variert utvalg til frokost.

Variert frokost

Vi skulle ut og se mer av Stockholm som har vært Sveriges politiske og økonomiske sentrum siden 1200- tallet. Stockholm er bygd på 14 øyer som er bundet sammen med 53 bruer.

Utenfor hotellet

Denne dagen sluddet det litt dermed passet det å gå på museum, men først kjøpte vi et 24 timers pass som vi kunne bruke på buss, trikk og t-bane, det lønner seg. Først dro vi til øya Djurgården der Vasamuseet ligger.

Vasamuseet

Da vi kom inn ble jeg forundret over hvor stort Vasaskipet er. Vasaskipet er et svensk orlogsskip bygd i Stockholm mellom 1626- 1628. Nedenfor ser vi Vasaskipet fra forskjellige vinkler.

Baugen
Fra siden og bak

Fra siden

Akterenden målte 14 m fra sjøkanten, det var viktig i nærkamp. På denne tiden lå Sverige i krig med Polen, Vasaskipet skulle være en styrke for svenskene. Akterenden hadde flotte utskjæringer.

Akter

Ved siden av skipet var utstillinger fra båten, også hvordan et rom i båten så ut. Siden skipet hørte til krigsflåten var det mange kanoner om bord, 64 kanoner.

Flere kanoner klar

Om bord var 145 båtsmenn og 300 knekter, skipet hadde med proviant for seks uker. 150 tønner med mat var for det meste lagret nede i båten. På museet hang malerier og tegninger som viste  livet slik det skulle være om bord. Det var kun en kokk, men hadde selvsagt hjelpere. Største gryten står utstilt, den er på 215 liter. Det var med en frisør, samt en barber som også hadde ansvar for sykestellet.

Maten lå nede i skipet

Største gryten

Barberen tok seg også av sykestellet

Nå var alt klart og det stolte skipet la fra kai, men kun etter tusen meter ute på bukten kom en vindbyge, båten rettet seg opp igjen, men neste vindbyge gjorde at Vasa sank. Om lag 50- 60 mann omkom. Grunner for katastrofen var at Vasa var altfor smal, og skipet hadde ikke barlast. Vasa ble liggende i 333 år før det ble hevet, og nå kan vi se det imponerende skipet på Vasamuseet.

Vasa drar, seilasen varte i 20 minutter

Etter det interessante besøket i Vasamuseet gikk vi tilbake. Da så vi utsikten fra Djurgårdsbroen. Videre kom vi forbi en gate som het Stallgatan der vi så statuer av hester. Der har sikkert vært staller for hester i gamle dager.

Utsikt fra Djurgårdsbroen

Fra Stallgatan

Planen videre var å se kunst på Nasjonalmuseet, men der var stengt på grunn av oppussing. Dermed gikk vi til kjøpesenteret NK. Det gjorde også den svenske utenriksministeren Anna Lindh i 2003. Hun gikk til butikken Filippa K, der skulle hun kjøpe ny kjole til et debattprogram i fjernsynet samme kveld. Men så kom en mann og stakk henne ned med kniv og drepte utenriksministeren.

Nasjonalmuseet stengt

Utenfor varehuset NK

Her skjedde ugjerningen

Nå tok vi t- bane til Sødermalm som er det svenske Grünerløkka, et gammelt arbeiderstrøk som nå er blitt trendy. Først besøkte vi Katarinakyrkan som er fra 1695. Utvendig en staselig kirke i kvitt og gult.

Katarinakyrkan

Kirkerommet var stilig med lys himling i taket, og spesielle lysekrone med kvite lys som en kunne tro var vanlige stearinlys, men var sikkert elektrisk. Vi var kun en kort stund i kirken for der skulle straks være dåp.