mandag 9. februar 2015

Tida går, februar 2015

Så er vi alt ferdig med første uken i andre vintermåned. Februar startet som jeg har fortalt med en helgetur til Stockholm. Jeg skal kun nevne noen få ting. Jeg synes at Gamla Stan i Stockholm er et spesielt sted å spasere i de trange gatene.

Fra Gamla Stan

Museet med Vasaskipet var interessant. Det stolte skipet som skulle styrke den svenske krigsflåten, men gikk bare i 20 minutter utover sjøen før det sank. Under vann lå det i 333 år før det ble hevet, men nå kan vi studere det på Vasamuseet.

Vasa

Stadshuset må jeg nevne, drar du til Stockholm må du besøket denne bygningen med den fine innredningen, særlig Den Gylne sal. Det er staselig å se til ute også. Vi reiste tilbake til Oslo søndag kveld. Da hadde vi startet på første dagen i februar.

Stadshuset i Stockholm

  På flytoget mot Arlanda

Denne første uken har det vært for det meste flott vær, men kaldt. Tirsdag morgen var det 15 minus, men var steget til 13 minus da jeg gikk en liten tur til butikken. Jeg så at snøen lå i hauger ved parkeringsplassen ovenfor bygget her jeg bor.

Mye snø

Det har vært som nevnt kaldt denne uken, da jeg sjekket måleren på torsdag, var det 13 minus. Men fint ute, særlig var himmelen strålende da det gikk mot kveld.

Torsdag 13 minus

Fredag, det lir mot kveld 

Fredagshimmelen

Lørdag skulle en fra familien feire bursdag på etterskudd, og en del av oss var klare til å møte. Forretten ble servert som snacks før vi satte oss til bords. Det var små, oppskårne ruller med ost i, de var varmet akkurat så mye at osten var myk inni. Det smakte herlig.

Nettopp ankommet

Forretten smakte herlig

Til middag ble servert fruens spesialgryte med mye godt i. Jeg tok bilde av bordet før alt tilbehør var kommet på plass. Tilbehøret var to sorter ris, grønn salat, brød, rømme, revet ost. Igjen ble det et herremåltid.

Et herremåltid

Senere ble det kaffe og kake, men da var jeg så forsynt at jeg tok et lite stykke med gullerotkake. Den var saftig og velsmakende.

Til slutt kake

 I går, på søndag, var morsdag og de fra familien som kunne kom til kaffe. Det ble en koselig prat rundt bordet som stod ferdig dekket da de kom.

Morsdagskaffe

  Det gikk mot kveld, og da kunne vi sitte og se ut på himmelen som i så fint vær kan være som et vakkert maleri.

Som et maleri

  En skulle vært maler

Da gjestene var gått, så jeg på gavene igjen. Lekre tulipaner, lys, samt videofilmer. Jeg har hørt om filmene og de skal bli spennende å se. Kjekt med besøk. Kvelden avsluttet jeg med tv, og så blant annet Kjetil Jansrud kjøre inn til andreplass og sølvmedalje, hans første medalje i et Alpint-VM.   

Gaver

Glad Kjetil Jansrud


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar