mandag 23. februar 2015

Tredje uken i februar 2015

Jeg starter oversikten av nest siste uke i februar med forrige søndag. Da fikk jeg besøk av tre gjester til søndagskaffen. Det ble en kjekk pratestund rundt bordet.

To av gjestene

 Mandag tok jeg og sjekket skuffen med mel, at var i orden, men oppdaget at jeg hadde tørrgjær og leste på pakken at de varte til mai i år. Her må bakes brød, tenkte jeg, og gikk til butikken og kjøpte mer mel.

Nå skal det bli brød

  Tirsdag kom med grått, trist vær. Ypperlig til brødbaking tenkte jeg og satte i gang. Jeg fylte opp i alle fire avlange former jeg hadde. En stor, to middels og en liten form. Etter heving var det bare å sette formene i ovnen.

Tirsdag var trist vær

Men brøda vart ok

Om kvelden ble det prøvesmaking, og de var grove og gode etter min smak. Nå har jeg brød i minst to måneder. Nå sprengte jeg kaloritabellen med å spise et ekstra kveldsmåltid.

Forbudt kveldsmat

Torsdag startet VM i Falun og da ble det mye tv- titting resten av uken. Petter Northug og Marit Bjørgen klarte å kapre gull. Siden har det haglet med norske medaljer. Jeg vil særlig nevne hopperen Rune Velta som tok gull i normal bakke. Det er historisk, for vi har ikke tatt gull i det på mange år.

Rune Velta på pallen

Fredags kveld var jeg i selskap som jeg har fortalt om. Søndag kom med strålende sol, men så glatt på gangveiene at jeg stod over tur.

Søndag endelig fint vær

 Denne første uken i VM i Falun har våre utøvere på ski gjort en kjempeinnsats. Vi har 6 gull, 3sølv og 2 bronse. Det norske flagget er heist på topp seks ganger og den norske nasjonalsangen har runget over Falun. De norske tilskuerne har viftet med norske flagg, og jeg tror svenskene har vært litt lei seg. Men kanskje de kommer sterkt tilbake i denne uken.

Det norske flagget til topps seks ganger


Det norske publikum jubler i Falun


Natt til i dag ble det også Oscar til en nordmann. Det var Pål Tyldums film The Imitation Games, det var for best tilrettelagte manus. Jeg har sett filmen og mener Oscar var på sin plass. Filmen er meget god. Kanskje det ble flere Oscar, jeg har ikke hatt tid å sjekke det, for jeg gjør klar til en tur som starter i morgen tidlig. Dermed blir det stille på denne bloggen noen dager. Men om en knapp uke skal jeg fortelle om turen. Ute er været trist igjen med mer snø.

Oscar er vel fortjent Tyldum

Når skal det slutte å snø?

 Neste blogg kommer søndag 1. mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar