torsdag 5. februar 2015

Tur til Stockholm 2015, del 4

Vi spaserte videre i den svenske hovedstaden da plutselig en morsom kar kikket opp fra fortauet. Det var en artig statue av en som holdt et kumlokk.

Morsom kar

Vi tok t- banen til Gamla Stan der vi spiste lunsj på et sted som het Movitz. Her tok vi en lang pause og gav oss god tid.

Lunsj

Etter lunsj sluddet det, så vi dro til hotellet og satt i resepsjonen der og pratet. Senere gikk vi ut til middag, og valget falt på et spisested som het 39 Wäst.

Fra 39 Wäst

Dette var en nyoppusset restaurant eid av Magnus Bentzer som eier flere restauranter. De serverer svensk mat med innslag fra Middelhavet.

Han som valgte stedet

Maten var meget god på dette spisestedet og servicen upåklagelig. Jeg kan godt anbefale 39 Wäst.

God mat

Vinen falt i smak

På vei tilbake til hotellet kom vi forbi to uteliggere som hadde lagt seg for natten, vi så flere slike. Men så mange tiggere som jeg så på denne helgeturen til Stockholm har jeg aldri sett før i en by i Europa. De satt radet flere i hver eneste gate. Jeg fatter ikke at svenskene tillater det.

Uteliggere

Neste dag skulle vi reise, men ikke før kvelden nærmet seg. Vi spiste en god søndagsfrokost før vi gikk mot t- banen. Vi skulle først besøke Rådhuset.

Mot t- banen

Stadshuset ligger på øya Kungsholmen og ble innviet i 1923. Høgda på Stadshuset er 106 meter. Det er et imponerende bygg.

Stadshuset

Vi så på utsikten til kanalen og mot gamlebyen, før vi så nærmere på Stadshuset.

Utsikt ved Stadshuset

Stadshuset er en av Sveriges mest kjente bygninger, og det mest fotograferte. Vi gikk inn og meldte oss på en omvisning.

Ved inngangen

Først ble vi vist Den blå hallen, men den er ikke blå. Den er bygd som en italiensk piazza, helst skulle den være uten tak, men i stedet fikk den vinduer øverst oppe. Planen var å male den blå, men det var synd å male over den fine teglsteinen, men navnet beholdt den.

Fra den Blå hallen

I den Blå hallen holdes Nobelfesten med hele 1300 gjester, da er det stor stas her. Hallen er stor og har mange fine detaljer.

En staselig hall

Fra Statshuset styres Stockholm, vi så salen representantene møtes. I alt arbeider 200 personer i bygget.

Fra salen til bystyret

Taket var helt spesielt. Vi gikk videre gjennom en hall det var himmelhøgt til taket, det var lyst, men kjempehøgt.

Spesielt tak

Enorm takhøgde mot tårnet

I Stadshuset finnes Stockholms mest eksklusive festlokaler. Det er populært å bli gift her i rommet som kalles Ovalen. Hver lørdag ettermiddag er det om lag 40 vielser her. Veggene i dette rommet er dekt med tepper som er vevd i Frankrike, og teppene er 300 år gamle.

Fra Ovalen

Vi kom nå til Prinsens galleri som er oppkalt etter prins Eugen kalt malerprinsen. Han bestemte seg for å male veggmaleriene og arbeidet med dem mellom 1917 til 1923. En flott sal.

Fra prinsens malerier

I dette rommet var ikke bare dekorative malerier, men også fint tak, imponerende lysekroner, og en fiffig vri med halve lysekroner på veggen ved glass slik at de så ut som store lysekroner.

Fint tak med lysekroner

Ser ut som en hel lysekrone

Vi gikk videre fra Prinsens galleri mot den Gylne salen, men det skal jeg fortelle om i morgen, for da kommer siste delen om turen til Stockholm.

På vei mot den Gylne sal