mandag 20. april 2015

Oversikt over to uker, april 2015

Vi har alt lagt bak oss to uker etter påske. Jeg ble ferdig med boken av Jon  Michelet: En sjøens helt, skogsmatrosen. En godt skrevet bok på 604 sider pluss etterord. Mannskapet på båten skogsmatrosen er med, bruker mange spesielle navn på hverandre som eksempel: Rasmus Montanus, Flise- Guri, og Skvalpeskjæret.

God bok

Torsdag 9. april ble det markert at det var 75 år siden tyskerne invaderte Norge. I Aftenposten så vi dette bildet. En dame som den gang var skolepike fikk en spesiell beskjed.

Beskjeden var:

  Dagen etter, fredag 10. april, viste Aftenposten bilde av Kong Harald da han dagen før la ned krans på et minnesmerke fra krigen.

Kongen ved minnesmerket


Søndag 12. april var jeg i Oslo på : Turist i egen by. Det har jeg fortalt om, men skal ta med at da jeg hentet billettene i Rådhuset, satt en liten pike og spilte piano. Dette kunne hun.

Piken ved pianoet

Vi besøkte Forsvarsmuseet som er fortalt om, men her skal vi se et lite provisorisk hus som stod utstilt. Vi vet at i Finnmark brente tyskerne de fleste hus, så folk måtte bo i fjellhuler, eller andre provisoriske kryp inn. I starten etter frigjøringen måtte mange nøye seg med enkle bosteder, som huset under der taket er en halv båt.

Enkelt

 
Etterpå besøkte vi filmmuseet, det har jeg også fortalt om, men skal ta med et stort bilde som hang der av et kjent filmpar fra den første tiden med film. Men jeg har glemt navnene.

Filmpar

Tirsdag 14. april var det 150 år siden USAs president Abraham Lincoln ble myrdet. Han var president fra 1860- 1865, det var han som fikk slutt på slaveriet. Da jeg var i USA første gang i 1992, besøkte vi Washington, og vi var inn i Fords teater og så hvor presidenten satt da han ble skutt.

Abraham Lincoln

  I Aftenposten denne tirsdagen omtalte avisen drapet og sa at skuespilleren som skjøt kom inn i losjen der presidenten satt og skjøt ham bakfra. Jeg har alltid trodd at skuespilleren skjøt ham fra scenen der han opptrådte. Jeg går ut ifra at avisen har rett, i alle fall døde presidenten dagen etter.

Avisen framstilte det slik

Denne tirsdagen laget jeg kringler. Oppskriften var på aniskringler, men jeg hadde ikke anis og tok godt med muskat i stedet. Det gikk bra, og det smakte godt.

Baksten


Været var egentlig bra den uken, men tirsdag, eller var det onsdag så ble det plutselig ganske mørkt ute midt på dagen, så åpnet himmelens sluser seg og det regnet ganske heftig en stund, men det var kortvarig. På bildet under ser vi regnbuen som pyntet opp den mørke himmelen.

Regnbuen
 
Nå torsdag var jeg igjen en tur i Oslo. Først på Kunstindustrimuseet, det har jeg fortalt om og tar derfor med bare bildet av inngangen til museet.

Inngangen 

Da vi alle var samlet, var vi med på et morsomt detektivarbeid. Vi var spente da vi gikk inn døren vi ser på bildet under. Ville vi klare alle de spesielle oppgavene?

Vi gikk inn her
 
Oppgavene er løst

Det ble også en kjekk kveld med ypperlig middag på restaurant Eik. Vi koset oss med god mat og hyggelig prat rundt bordet. Fredag og lørdag ble rolige hjemmedager, så får vi se hva neste uke bringer.

På restaurant

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar