tirsdag 28. april 2015

Veggmalerier, april 2015

Da jeg i påsken vandret langs Akerselva og vider på Grünerløkka, så jeg flere veggmalerier, og på Grünerløkka måtte jeg beundre et fargerikt hus. Jeg tenkte da på alle de veggmalerier jeg hadde sett forskjellige steder i verden. Her kommer kun en smakebit.

I strøket ved Akerselva

Fargerikt hus på Grünerløkka

På rundtur i India i 2006 besøkte vi et sted som het Navalgard som er kjent for sine dekorerte hus. Da vi senere kom til Bharatpur, overnattet vi på palasset til maharajaen av Bharatpur, det er nå hotell, men en del av familien bodde der enda. Palasset var fint dekorert på deler av utsiden.

Fra Navalgard, India

Palasset til maharajaen av Bharatpur

På cruise på Nilen i 2007  lå vi i Aswan, da tok vi en liten båt det lille stykket over til Elefantineøya. Der besøkte vi en lokal, men ganske velstående familie og fikk sett huset. Særlig stuen var dekorert med veggmaleri. Ellers på cruiset på Nilen så vi mange ruiner, men på dem var mest innrissinger.

Privathjem nær Aswan, Egypt

Ellers mest innrissinger

På rundturen i Bulgaria i 2008 besøkte vi en liten by som het Plovdiv. Flere gamle hus var fredet, de var flott dekorerte. I Bulgaria besøkte vi også det største og mest kjente klosteret i landet. Rilaklosteret ligger i Rilafjellene i sørvestlige Bulgaria ca. 117 km fra hovedstaden Sofia.

Dekorert hus i Plovdiv, Bulgaria

Fra Rilaklosteret, dekorasjon ute på kirken

På Cuba i 2009 så vi en vegg på et bygg i Havanna som var dekorert med innbyggere fra forrige århundre i klær fra den tiden. Det så ut som de stod og kikket ned på oss som gikk forbi. Et annet sted på Cuba ute på landet så vi et helt berg som var dekorert.

Fra Havanna, Cuba

Dekorert berg, Cuba

Sommeren 2012 var vi på kjøretur i California og besøkte da også Los Angeles. Der var vi også på besøk til Venice Beach, det digre strandområdet ved byen. Der var mye veggkunst, men tar med bare ett bilde her. Det er en dyktig utført kopi av Van Goghs maleri: Vinternatt.

Fra Venice Beach, California

Vi var en uke i Lisboa 2013 og så da veggmalerier både ute og inne. I bakken der de berømte trikkene gikk, var murene tett dekorerte. I en restaurant vi spiste middag en kveld var tegnet rett på veggen med dører og vinduer, det var pussig å se.

I Lisboa, Portugal

Spesiell restaurant, Lisboa

I mars 2014 ble det helgetur til Brüssel. En dag passerte vi det fine veggmaleriet vi ser under.

Fra Brüssel, Belgia

I 2014 var vi noen dager i Miami før vi dro på cruise i Karibia. En kveld passerte vi bildet på en husvegg. Jeg avslutter med dette bildet.