torsdag 30. april 2015

Jordens salt,april 2015

Denne filmen hadde jeg bestemt meg for ikke å se, for jeg visste der var noen ubehagelige sterke bilder. Men lysten til å se filmen ble for sterk. Jeg dro til Sandvika og kjøpte billett til filmen: Jordens salt. Jeg hadde god tid, så jeg tok en pause i foajeen. Da så jeg det ekle monsteret og flyttet til en bedre utsikt.

 Monsteret

Denne var bedre

Filmen Jordens salt er en dokumentar om den kjente fotografen Sebastiao Salgado. Han ble født i Brasil i 1944. I voksen alder reiste han verden rundt og dokumenterte konflikter og lidelse. Vi får høre om 40 års arbeide, ikke bare med elendighet, men også naturens skjønnhet.

Sebastiao Salgado

 Mange fine dyrebilder

Pingviner

Denne dokumentaren er laget i samarbeid mellom den tyske regissøren Wim Wenders og fotografen eldste sønn. Wim Wenders er en størrelse i tysk film, født i Düsseldorf i 1945.

Wim Wenders

 Fotografens eldste sønn heter Juliano RibeiroSalgado, han vokste opp i Paris der hans foreldre slo seg til. I tenårene var hans forhold til faren turbulent, men senere ordnet det seg. I samband med denne filmen reiste han på noen reiser sammen med faren for å se ham fotografere.

Juliano Ribero Salgado

Vi får se film fra flere av reisene, spesielle naturscener der vi ser innfødte som fortsatt lever i bortgjemte daler. Bildet under er fra filmen, og viser fotografen i aksjon.

Unike scener

Vi får i filmen også høre ham fortelle om da han besøkte konflikter og sultkatastrofer i Afrika, og hvilke inntrykk det gjorde på fotografen. Det var slike bilder jeg gruet for å se, men på de bildene kikket jeg så vidt, så lukket jeg øynene. Jeg tar ikke med noen av de bildene. Men filmen er så mye mer med reiser og møter med stor natur og spesielle mennesker.

Bilde tatt i Sibir

Spesielle mennesker

Hans kone Lelia Wanic Salgado var en viktig partner for den berømte fotografen, ikke bare tok hun seg av de to barna da mannen var på sine mange reiser, men hun tok seg av bildene som skulle til magasiner, på utstillinger, de skrev også bøker.

Lelia

Jeg skal ikke røpe for mye av deres liv eller det som vi får se i filmen, den opplevelsen må folk få hvis de skal se dokumentarfilmen. En spesiell film som jeg ikke angrer på at jeg ombestemte meg og gikk for å se: Jordens salt.

Fra filmen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar