mandag 7. mars 2016

Besøk i Gøteborg. mars 2016, del 1

Da har jeg vært et par dager i Gøteborg. Jeg har vært mange ganger til Sverige gjennom årene, men i Gøteborg er svært mange år siden jeg var, og da var besøket konsentrert om Liseberg. Men nå hadde jeg fått turen i bursdagsgave, og det passet ypperlig.

Gaven

Presis kl. 07.30 satt vi på bussen og svinget ut fra et grått Oslo. Litt før kl. 09.00 passerte vi svenske grensen. Det var mer snø på norsk side enn i Sverige.

På bussen

Litt snø også på svensk side, men nå strevet solen med å komme igjennom det grå skylaget. Vi hadde et kort stopp og satte av passasjerer utenfor Uddevalla, rett etter kjørte vi over en bru, og da så vi byen i det fjerne.

På svensk side

Passerer Uddevalla

Etter vel 3 timer var vi i Gøteborg som er Sveriges nest største by med om lag 500 000 innbyggere. Gøteborg ligger på vestkysten ved munningen av Göta elv. Gøteborg havn er Nordens største. På bildet under har vi nettopp kommet av bussen og ser Sentralstasjonen i bakgrunnen.

Vi er i Gøteborg

Vi ville spasere til hotellet som lå sentralt, og passerte da den gamle posthallen som nå er hotell Clarion. Vi beundret Store Havnekanal. Gøteborg ligger på begge sider av Göta elv, ved munningen av Kattegat.

Før posthall, nå hotell

Fra Store Havnekanal

Vi gav oss litt tid på Gustav Adolf Torg. På bildet under ser vi det gule Rådhuset i bakgrunnen. Det var Gustav II Adolf som fikk anlagt Gøteborg som fikk bystatus i 1621.

Gustav Adolf Torg

Gustav Adolf, grunnleggeren

Vi fortsatte i retning hotellet, men måtte stoppe og se på en artig statue, halvt kvinne, halvt havfrue. Så til Domkirken, og gikk inn for å se kirkerommet. Den gamle kirken ble helt ødelagt i brann, men ny ble bygd, og innviet i 1815. Domkirken er restaurert fire ganger, senest i 1980- årene. Stilen er klassisisme.

Artig statue

Domkirken

Kirkerommet er også mektig. Lyst, stilig, og høyt under taket. Første bildet er mot orgelet. Så framme ved koret, og den fine altertavlen.

Inne i Domkirken

Framme ved koret

Altertavlen

Vi var fortsatt på vei mot hotellet og spaserte i Kungsgatan som er gågate. På Kungsportplassen studerte vi rytterstatuen. Så Mathallen, Saluhallen). Det er Gøteborgs største markedsplass bygd i 1889. Her er ikke bare svenske matvarer, men fra hele verden.

Fra gågaten

Mathallen

Nå var vi rett ved hotellet, passerte først en kanal med det store teateret i bakgrunnen. Så kom vi til hotellet som lå i et fint strøk som minnet om Frogner i Oslo. Hotellet het Poseidon. Her sjekket vi inn og fikk fine rom.

Passerte kanalen

Så hotellet

Før vi gikk ut for å se mer av Gøteborg, tok vi en kaffe ved resepsjonen, der kunne en forsyne seg med kaffe og kjeks når en ville i løpet av dagen. Ute var grått og litt kjølig, men opplett. Vi startet med å se på arkitekturen nær hotellet.

Først kaffe

Pent strøk

Vi spaserte på Kungsportavenyen, populært bare kalt Avenyen. Men nå var det tid for lunsj. Vi bestemte oss for restauranten: Lille London. Gøteborg blir iblant kalt for Lille London fordi byen ble industrialisert av skotter og engelskmenn på 1800- tallet. Flere av disse ble svært rike, som eksempel kan nevnes Carnegie. Til lunsj spiste jeg skalldyrsuppe som smakte godt.