onsdag 2. mars 2016

Om filmen Sauls sønn, mars 2016

I går var jeg på kino i Sandvika og så filmen Sauls sønn. En av filmene som fikk stor oppmerksom het på filmfestivalen i Cannes i 2015. Dette er debutfilmen til regissøren Làszlò Nemes som er født i Budapest i 1977. Han flyttet til Paris med sin mor da han var 12 år, og vokste opp der. 26 år gammel flyttet han tilbake til Budapest. Hans første film er altså: Sauls sønn.

Làszlò Nemes
 

Filmen er et drama på 1t og 47 min. Det er en sterk skildring fra Auschwitz- Birkenau fra 1944. Hovedrollen spilles av Gèza Rõhrig som er født i Budapest i 1967. Han er skuespiller og poet. Gèza ble foreldreløs da han kun var 4 år gammel og bodde flere år på barnehjem. Men bodde senere med en jødisk familie i Jerusalem. Etter en studietur til Auschwitz bestemte han seg for å bli jøde. Siden 2000 har han bodd i New York. Han spiller glimrende hovedrollen i Sauls sønn.

Gèza Rõhrig

Filmen er et Holocaust- drama som er rost av filmkritikere, i Norge for det meste fått seksere, noen få femmere. Dette er en av filmene som nevnt fikk mest oppmerksomhet  under filmfestivalen i Cannes i 2015. Filmen vant Crand Prix, og filmkritikerprisen for beste film i hovedprogrammet. Den vant Golden Globe for beste fremmedspråklig film, og er Oscarnominert i samme kategori.

Saul i filmen

Saul er medlem av Sonder kommando som er en gruppe jødiske fanger som blir tvunget til å hjelpe nazistene under massehenrettelser.  Under opprydding en dag i gasskammeret finner han en ung gutt som han mener er sin egen sønn.

Fra filmen

Saul prøver på det umulige, nemlig å redde gutten fra flammene og få tak i en rabbi som kan lese sørgebønnen over gutten. Saul ønsker å gi gutten en verdig begravelse. Dette er en ubehagelig film. Vi får se ondskapen på svært nær hold.

En sterk film

Kinosalen jeg satt i var nesten stappfull, under filmen hørte jeg ikke en lyd fra publikum. Ingen spiste noe, det er jo vanlig på kino. Jeg hadde kjøpt med en sjokolade, den ble urørt til jeg dro hjem på bussen. Da jeg kom ut fra kinoen, hadde jeg en følelse av å ha vært på besøk i Helvetes forgård. Men filmen vil jeg anbefale, den er annerledes enn andre Holocaust- filmer. Godt spilt av aktørene i den ungarske filmen. Når dette er debutfilmen til Làszlò Nemes, blir det spennende å se hans neste film. Jeg er enig med dem som sier dette er et mesterverk.

Fra filmen

       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar