fredag 4. mars 2016

Uke 9, 2016

Skuddårsdagen som var mandag 29. februar, startet med flott vær slik det har vært hele uken som var gått. Jeg så på den blå himmelen og solen som skinte før jeg tok ned markisen. Da jeg etter en stund så ut, hadde til min forundring tåken lagt seg helt ned i skogbrynet. Den var kommet plutselig, det var som om den var sluppet ut av en sekk. Forundret hadde jeg markisen opp på plass.

Plutselig kom tåken

Tirsdag skiftet vi over til mars, da dro jeg på kino i Sandvika og så den ungarske filmen: Sauls sønn. Et mesterverk av en film, men den har jeg fortalt om. På vei tilbake mot bussterminalen måtte jeg stanse på brua og se på alle svanene. Sist jeg så dem for ikke så lenge siden, svømte de andre veien og jeg tenkte at nå drar de. Nå svømte de mot meg, og nå tenkte jeg at de er kommet tilbake.

Filmplakaten

Svanene

Da jeg kom fra turen til Beograd, så jeg at snøen var på retur, og da vi hadde bladd over til mars, tenkte jeg at nå har vi startet på første vårmåned. Stor var min forbauselse da jeg torsdag morgen så all snøen som hadde kommet, og det snødde fortsatt. Temperaturen var på nøyaktig 0 grader.

Enda mer snø

I går tok jeg en stund til å rydde opp i CD- ene mine. Nå er jeg nesten kommet i mål. Først hørte jeg på Bob Marley. Han er som kjent fra Jamaica, nå hadde jeg besøkt den karibiske øya han kom fra. På cruise til Karibia i november 2014, var Jamaica en av havnene vi besøkte. Cruiseskipet lå på nord kysten av den grøderike øya. Vi var på utflukt, og flere steder så jeg store plakater av Bob Marley og t- skjorter med bilder av artisten. Et sted spilte en gruppe karibiske rytmer og jeg satte meg blant dem og fikk tatt bilde.

CD- coveret

På Jamaica

Det var på denne turen vi besøkte Caymanøyene. Cruiseskipet lå i Georgetown, og vi dro på utflukt. Først kjørte vi med buss, så over på båt som tok oss ut på havet. Der hilste vi på skater, en utrolig opplevelse.

Sammen med en skate

Litt av en opplevelse

Neste CD ble kjøpt i USA sommeren 2015. Da var flere fra familien på kjøretur i Sørstatene. Vi startet først i New Orleans der vi var noen dager. Byen ligger ved Mississippielva, og før vi dro hjemmefra hadde vi bestilt tur på elva med en hjuldamper. Det ble en kjekk opplevelse. Vi oppholdt oss mest ute for å oppleve Mississippi, men inne i restauranten spilte et jazzband, så jeg var innom og hørte på dem. De spilte det jeg kaller gladjazz. Jeg kjøpte en CD med dem. En strålende tur på Mississippielva.