onsdag 9. mars 2016

Besøk i Gøteborg, mars 2016, del 3

Etter frokost søndag morgen 6. mars gikk vi ut for å se mer av Gøteborg. Vi skulle ikke reise før ut på ettermiddagen. Først kjøpte vi oss dagsbillett til trikk og buss, så tok vi trikken. Vi gikk av i nærheten av Kungsparken, og videre til Jerntorget som er et av byens viktigste torg. Navnet fikk det etter 1867 etter at den nye jernbanen ble viktig for virksomheten i Gøteborgs havn. Ved torget lå flere stilige bygg.

Fra Kungsparken

Jugendbygg ved Jerntorget

Nå ville vi opp på toppen av en ås og se Masthuggskyrkan, og da måtte vi gå mange trapper. Da vi endelig kom opp på toppen, beundret vi den utmerkede utsikten ned til byen.

Mange trapper

Utsikt ned til byen og Göta elv

Masthuggskyrkan ble innviet i 1914. Kirken er bygd i en nasjonalromantisk stil som fører tanken hen på vikingtiden og middelalderen. Den anses som et av de beste eksemplene på denne stilen i Sverige. Kirken er omgitt av murer i naturstein og gir en følelse av klosterstil. Fasaden er handslått, rød tegl.

Staselig kirke

Inne i kirken

Da vi kom ned fra toppen av berget, spaserte vi videre og kom da forbi en stolpe med mange små skulpturer som klatret oppover.

Små skulpturer

Vi passerte sjøfartsmuseet, men gikk ikke inn. Utenfor stod gamle kanoner. I bakgrunnen ser vi i statuen av Poseidon på sin høge sokkel.

Ved sjøfartsmuseet

Vi hoppet flere ganger på trikken for å komme dit vi skulle, en gang tok vi buss også. Nå kom vi til gaten i Gøteborg som heter Karl Johans gate. På bildet under ser vi nedover Karl Johan.

Karl Johan

Det var tid for en pause, den tok vi på: Cafè Nina. Inne var hjemmekoselig og så nesten ut som en privat stue.

På Cafè Nina

Vi ruslet videre og kom nå til et hus som jeg trodde var sjømannskirken, men det viste seg å være Sjømannspensjonærenes Klubb. Den heter: Ankeret. Vi var inn, der så vi bant annet en flott, liten seilskute.

Skute for fulle seil

Utenfor Ankeret

Nå dro vi til en meget kjent butikk i Gøteborg. Den selger LP- plater. Her har vært mange kjendiser vært på besøk, som eksempel kan nevnes Mick Jagger.

Utenfor butikken

Inne ble det handel

Neste var Masthuggtorget, og der så vi statuen av master. Bakgrunnen for navnet er produksjonen av skipsmaster som skjedde i havneområdet.

Skipsmaster

Neste besøk var i Oscar Fredriks kyrka. Kirken er i nygotisk stil, og ble innviet i 1893. Dette var den fjerde kirken vi besøkte i Gøteborg, og ingen av dem var like. Innredningen var total ulik.

Oscar Fredriks kyrka

Kirkerommet vil jeg påstå er et av de fineste jeg har sett, koret var utrolig vakkert med flotte glassmalerier.

Vakker front

Taket var fint formet

Helheten strålende

Det begynte å regne så vi bestemte oss for å dra til et stort kjøpesenter, og det var kjempestort. Her bestemte vi oss for å spise en sein lunsj. Men først gikk vi en runde og da så jeg de også viste fram en god del modellfly av forskjellig slag. Både droner, helikopter og vanlige fly.

Modellfly

Sein lunsj

Før vi dro fra kjøpesenteret dro vi opp i øverste etasje for å se utsikten til Gøteborgsoperaen. Jeg må tilstå at den imponerte meg ikke, men har hørt den skal være stilig inne. Nå måtte vi dra tilbake til hotellet og hente bagasjen.

Gøteborgoperaen

Etter å ha hentet bagasjen, tok vi trikk til busstasjonen. Klokken var over 17.00 da vi satt klare i bussen som litt forsinket kjørte ut fra Gøteborg. Det var grått og regn da vi dro. Bussturen til Oslo gikk greit. De to dagene i Gøteborg så vi utrolig mye. Det ble en hyggelig tur til tross for litt kalt og grått vær. Takk til de som stod bak bursdagsgaven.