torsdag 7. juli 2016

Om Hellas, juli 2016, del 2

Tredje besøk i Hellas var cruise i greske farvann i 1996. Første havn var Corfu, men det var kveld så turen på land var en kveldsutflukt. Så jeg husker best besøket på en taverna der vi så folkedans.

Folkedans på Corfu

Neste havn var Katakolon som ligger på fastlandet. Først var vi en liten tur i havnegaten, så en utflukt til Olympia. Det var mitt første besøk til det berømte stedet der de første olympierne tevlet.

Fra havna i Katakolon

Bildet er tatt rett etter jeg har løpt en liten runde der de startet de berømte tevlingene.

I Olympia

Neste besøk var i Santorini, her måtte båten ankre opp på bukta nedenfor byen som lå på toppen av berget. Der oppe var god utsikt, også til veien vi gikk tilbake nedover bakkene.

I Santorini
 Veien nedover

Neste havn var Kreta. Da lå vi i havn i hovedstaden Heraklion. Da vi var på ferie på Kreta, var vi på utflukter og så de berømte ruinene der, denne gangen nøyde vi oss med en spasertur i Heraklion.

I Heraklion, Kreta

Så til Rhodos. Her også spaserte vi bare i Rhodos by og kjente oss igjen etter ferien her i 1976. Da hadde vi vært på turer og sett øya. Artig å se igjen Rhodos etter så mange år.

På Rhodos, 1996

Neste øy skipet var innom, var Kos som hører til øygruppen Dodekanesene. Også her spaserte vi bare en tur på land og så på de idylliske omgivelsene.På Kos hadde jeg aldri vært før.

På Kos

 Nå stimet skipet tilbake til fastlandet, til hovedstaden Athen. Her var vi med på utflukt til det berømte Arkopolis. For første gang ruslet jeg rundt på det berømte borgfjellet. Her oppe var strålende utsikt mot byen.

På Akropolis


Athen i bakgrunnen

Mitt fjerde besøk i Hellas var igjen på et cruise. Flere fra familien skulle på cruise til de greske øyer i 2011, da ble jeg med. Første havn var Corfu som ligger utenfor kysten av Albania. Denne gangen kom vi inn til øya om dagen, dermed fikk jeg sett  Corfu by i dagslys. Ved byen ligger to venezianske borger, vi gikk opp til den ene.

Utsikt fra borgen

Fra Corfu by
 
Neste var Santorini. Denne gangen red vi på esler opp til byen på Santorini, ned igjen tok vi taubane. På Santorini er idyllisk, og vi satt på kafé og så utover havet. Skipet gikk fra Santorini i fin solned gang.

På Santorini

Kafébesøk

Vi drar fra Santorini

Neste havn var Mykanos som hører til øygruppen Kykladene i Egeerhavet. Byen vi lå til kai ved heter også Mykanos. En by jeg synes er svært idyllisk, ikke rart at mange rikfolk og kjendiser har sommersted her.

Kjent motiv

Idyll på Mykanos

Siste greske havn var på fastlandet, i Katakolon. De andre ville med på utflukt for å se Olympia, og jeg ble med. Men nå lot jeg de andre ta en løpetur der det i starten bare var menn som deltok, og de løp nakne, så ingen kvinner fikk være publikum. Flere av familien tok en løpetur.

Løpetur i Olympia

Jeg nøyde meg med å være tilskuer, samt ruslet mellom ruinene. Da vi kom fra utflukt, tok vi en liten pause før vi gikk om bord i cruiseskipet. Dette var siste greske besøk på dette cruiset.

I Olympia, 2011

Pause i Katakolon

Siste del i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar