fredag 8. juli 2016

Om Hellas, juli 2016, del 3

Neste besøk i Hellas var en ukes rundreise i september 2015. Jeg reiste alene, men sammen med de andre som hadde valgt reisen som het: Klassiske Hellas. Jeg har fortalt om denne turen før, men skal kort ta med reiseruten her. Programmet startet i hovedstaden Athen, og jeg var opp på Akropolis for andre gang.

På Akropolis 2015

Utsikt mot Athen

Fra Athen kjørte vi nordover gjennom variert landskap, grønt, kupert, også med olivenlunder. Vi kjørte til den lille byen Kalampaka ved foten av Pindosfjellene.

Variert landskap

Neste dag så vi det berømte området Meteora. Noen fantastiske bergformasjoner, og på toppen av noen ser vi kloster på toppen.

Kloster på toppen

I Meteora området

En opplevelse å se

Vi fortsatte med kurs for Delfi, men overnattet først på et hotell oppe i fjellene. Neste morgen beundret jeg morgenstemningen her oppe i dalene.

Morgenstemning

Så siste strekningen mot Delfi. Her så vi de kjente ruinene der orakelet i Delfi satt og gav gode råd til folk som oppsøkte henne. Jeg gikk den historiske veien med søyler på sidene, og satt en stund på ruinene etter Apollon- tempelet og filosoferte.

Den historiske veien

På ruinene etter Apollon- tempelet

Turen gikk videre ned i lavlandet og over brua til Korintbukta. Vi overnattet på et hotell nær Olympia. Neste morgen kjørte vi til de berømte ruinene ved Olympia. Det var mitt tredje besøk her, så jeg ruslet bare rundt, så på ruinene og tenkte på alt som hadde skjedd her i gammel tid.

Mitt tredje besøk i Olympia

Bussen kjørte oss videre sørover til Sparta, gjennom fint fjellandskap. Vi overnattet i Sparta, og dagen etter så vi det historiske Mistra som ligger i åssiden ved Sparta. Mistra var den gang den mektigste byen i det antikke Hellas.

Fra Mistra ved Sparta

Veien ned fra Peloponnes høgland er naturskjønt. Vi kom til den lille byen ved havet vi skulle overnatte. En fin liten by.

Idyllisk by

Dagen etter kjørte vi fra Tolo til Epidaurus. I gresk mytologi var Asklepios legekunstens gud. Her i området ble han dyrket, og ved hans helligdommer var ofte hospitaler og legeskoler. Vi var både innom et museum, og vi vandret der det hadde vært hospitaler.

I Epidaurus

Etterpå kjørte vi til Mykene. Her var en mektig by i bronsealderen. Vi gikk inn på området gjennom Løveporten som var bygd i 1250 før Kr.

Løveportem

Historiske Mykene

Siste kvelden overnattet vi i Athen, turen sluttet der vi startet. Den som ønsket det kunne bli med på gresk aften, og jeg ble med, Det ble servert middag og vi fikk sett greske danser. En hyggelig avslutning på en svært interessant reise.

Zorba

Mitt til nå siste besøk i Hellas var på et cruise i november 2015. Da skulle vi innom flere land, først Italia, og andre havn var gresk, Katakolon. Det var selvsagt for at folk skulle kunne ta en tur til Olympia, men vi hadde vært der. Det var flott vær, vi gikk på land og spaserte en runde for å se Katakolon.

Kirken i Katakolon

I Katakolon 2015

Tilsammen til nå har jeg besøkt Hellas seks ganger i forskjellige sammenhenger. Hellas er et fint land å feriere i, men særlig synes jeg at all historien som knytter seg til landet er interessant. Tenk at her ruslet for eksempel de berømte tenkerne Sokrates, Platon og Aristoteles rundt i sine togaer og sandaler i sin samtid. Særlig når jeg var på Akropolis i Athen tenkte jeg på dem. Men Hellas er mange steder fylt med historie.Her er også god mat, vakkert landskap og fint klima. Hellas er verd flere besøk.