torsdag 3. november 2016

Om Russland, november 2016, del 1

I serien om land jeg har vært, skal jeg fortelle om besøket i Russland. Jeg var på tur der for 6 år siden, en busstur som til sammen tok 15 dager, fra slutten av august og første dagene i september 2010. Russland er verdens største land og dekker en åttendedel av verdens landmasse.

Kart over Russland

Russland er en føderasjon med mange delrepublikker. Innbyggertallet er om lag 142 millioner. Landet er en av verdens sterkeste militærmakter. Russland er fast medlem av FNs sikkerhetsråd.

Flagget

Presidenten heter Vladimir Putin, født i 1952. I perioden 1975 til 1991 arbeidet han i KGB. Da Jeltsin trakk seg som president i 1999, tok Putin over, og i 2000 ble han valgt som president. Putin ble igjen valgt i 2004. Etter loven kunne han ikke velges igjen i 2008, nå ble Medvedev president, men Putin ble statsminister. Så i 2012 startet Putins 3. periode som president, da var det Medvedev som ble statsminister. For meg høres det ut som te to karene er gode kompiser.

President Putin

Jeg hadde lenge ønsket å besøke Russland, endelig i 2010 ble turen bestilt. Jeg så og opplevde så mye på turen at jeg må kun velge ut litt av inntrykkene. Først reiste vi til Malmø, derfra startet turen. 21. august. Vi tok plass i bussen, turen kunne starte. Først gikk turen til Stockholm, der tok vi nattferge, Baltic Queen til Tallin.  

På fergen

Neste morgen kjørte vi på land i Tallin, så ble kursen satt mot den russiske grensen. Vi passerte den, og første natten i Russland overnattet vi i Pskov. Før vi dro fra Pskov var vi på omvisning. Først opp i høyden for å se et stort minnesmerke over Alexander Nuskij. Det var til minne over to slag. Det første i 1240 over svenskene, det andre stod på isen i 1242 da han vant over tyske riddere. Vi så også en flott kirke ved Nevaelven.

Minnesmerket

Utsikt ned til området

Staselig kirke

Vi kjørte videre mot Velikie Luki, vi passerte små gårder som så litt stusselige ut, men også landskap med små idyller. Etter overnatting i den byen, kjørte vi i retning Moskva. 

På landsbygda

I Moskva tok vi inn på hotell Vega, et hotell vi var fornøyde med. Hovedstaden Moskva ligger i den europeiske delen av landet. Moskva er en stor og imponerende by, med om lag 12 millioner inn byggere. Først kjørte vi på omvisning i sentrum, og kjørte langs Moskvaelven.

Staselig bygg

Vi kjørte opp til det som ble kalt: Spurvehøyden. Her oppe hadde vi god utsikt, og så blant annet ned på det største stadion som ble bygd til OL i 1980.

Stadion

Her oppe var mange boder som også solgte suvenirer. Jeg kjøpte av de berømte små dukkene av tre, åpner du dem finnes flere mindre inni. Her var stort utvalg.

Suvenirer

Vi kjørte ned fra det som før ble kalt: Leninhøgda. Nå skulle vi se Den Røde Plass. Her er mange flotte bygninger. Basil katedralen er et unikt byggverk med sine løkkupler, bygd på midten av 1500 tallet. Historisk museum synes jeg også var et staselig bygg.

Basil katedralen 

Historisk museum

Vi var innom Minneparken over falne fra Andre verdenskrig. Her var statuer, masse blomster, og fontener. Russland mistet forferdelig mange soldater og sivile under Andre verdenskrig. Vi dro også for å se: Den ukjente soldats grav.

Fra Minneparken

Den ukjente soldats grav

Det var tid for lunsj, den spiste vi på den restauranten toppene i KGB brukte i Sovjettiden. Da vi gikk, måtte jeg stoppe opp og se bort på det gamle KGB huset rett borte i gaten.

Den gamle bygningen

Videre besøkte vi et klosterområde midt i Moskva, Novodevitji klosteret. Det ble grunnlagt på 1500 tallet. Det var flere fine bygninger på området, Jeg så en nonne også, kledd i svart og gikk forbi i fullt tempo. Besøket sluttet her inne i et rom der fem karer sang for oss. De hadde noen fantastiske stemmer, de sang svært vakkert.

Fra klosterområdet

Neste dag kjørte vi inn til sentrum, vi skulle besøke et kunstmuseum. Da måtte vi gå over en bru, for museet lå på andre siden av Moskvaelven. Jeg stoppet opp for å se på den fine utsikten.

Utsikt fra bruen

Vi skulle besøke det berømte Tretjakov galleriet, opprinnelig var det et privathus. Her bodde en rik tekstilhandler som gav hele sin samling av russisk kunst til byen Moskva i 1892. Inne var ikke lov å fotografere, så jeg kjøpte kort av de verkene jeg likte best.

Kunstgalleriet

 Guiden i galleriet som viste oss rundt var svært kunnskapsrik, og gjorde det pedagogisk rett. Hun startet med ikonmaleriene og ledet oss gjennom russisk kunsthistorie. Hun var meget dyktig. Jeg syntes det var utrolig mye fantastisk kunst.

Ikonmaleri


Maleri


På spaserturen tilbake over elven måtte jeg stoppe og beundre brudeparene som hadde hengt opp hengelås på små tre som stod der. Brudene så ut som vakre modeller, og slanke som sylfider. I dag lurer jeg på om ekteskapene fortsatt holder. Det håper jeg.

Ett av brudeparene

Vi dro videre til Kreml, der vi ble guidet rundt. Kreml er et historisk festningsverk midt i Moskva med blant annet fire palass og fire kirker.

En av kirkene

Om kvelden skulle vi på sirkus. Jeg hadde håpet på et besøk i Bolschoj teateret, men der var da
oppussing. Jeg håper jeg en gang får oppleve å se en forestilling der. Men det ble sirkus, ikke i et telt, men i en sal som om vi var i et teater, og forestillingen var av høy klasse. Men skummelt når 8 digre tigere kom inn.

På sirkus


  Neste dag fikk vi ha på egen hånd i Moskva. Vi var en gruppe som slo oss sammen og dro inn til sentrum. Jeg må si at Moskva er en av de reneste storbyer jeg har sett. Ikke et eneste lite papir var å se i gatene. Det regnet denne dagen så det passet fint å se det kjente varehuset GUM. Det var fint.

GUM stort og flott

Om kvelden tok guiden oss med så vi fikk sett noen av de fineste metrostasjonene. Vi fulgte metroen og gikk av på flere stasjoner. Det var som å komme inn i fine salonger. Jeg hadde hørt om dem, men aldri trodd de var så fine.

Som i stuer
En detalj i taket

Neste dag dro vi på utflukt utenfor Moskva. Der besøkte vi et område som hadde tilhørt tsaren.
Det var svært interessant. Bildet under er tatt i parken på området.

På utflukt

Da vi kom tilbake til Moskva, besøkte vi Frelseskatedralen. Det var først bygd som monument over krigen mot Napoleon i 1812. Men Stalin forlangte at den skulle sprenges, og det ble gjort i 1931. Men senere etter den despoten var borte, ble den bygd opp igjen nøyaktig slik den var. Fra kirken var fin utsikt til byen.

Strålende bygg
 
God utsikt

Del 2 i morgen.

 


  


  

 




 




  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar