søndag 20. november 2016

På Lanzarote, del 2, november 2016

Etter frokost på hotellet søndag morgen, var jeg klar for utflukt. Jeg spaserte det korte stykket bort til busstoppet jeg skulle bli hentet. Jeg skulle bli med til det største markedet på Lanzarote som blir holdt hver søndag. Da jeg entret bussen, så jeg en dame som vinket. Det var den norske damen jeg satt ved siden av på flyet, og som jeg hadde snakket med mens vi ventet en god stund på bagasjen på flyplassen. Hun het Astrid og skulle også på marked. Markedet ble holdt i den lille byen Teguise. Det første vi så da vi kom fram, var en flokk med geiter som stod rett ved gaten.

Geitene

Markedet var enormt stort, noen sier det er det største i Europa. Blå teltduker med boder på begge sider av veiene og der det var en plass. Utvalget var upåklagelig.

Folk på vei til marked

Boder hvor en så

Inne i den lille byen så vi en stor blomstrende plante og gikk litt nærmere, da så vi den stod i en bakhage og vi gikk dit. Der var også kaklende høner og forskjellig skrot, men blomstene var flotte.

Vakre blomster

Markedet rakk nedover hele den lille byen, og det ble litt handel med oss også. Vi spaserte rundt for å se på byen. En kirke var landemerke, vi studerte den og gikk også en snartur inn. Kirkerommet var lysere enn jeg hadde trodd.

Stort marked

Overalt boder

Ved kirken

Kirkerommet

Teguise er en liten, men sjarmerende by. De fleste bygningene hvite og lave. Vi så et bygg som vi mente også måtte være en slags kirke.

Fin, liten by

En kirke?

Plutselig hørte vi leven og så et opptog komme gjennom gatene. Utkledde ungdommer gikk på stylter, og opptoget ble avsluttet med en hel gjeng med gutter som spilte på trommer.

Fra opptoget

Trommeslagere

Etter en pause med kaffe og kaker på en uteservering, ruslet vi i retningen der bussen var parkert. Jeg likte den lille byen og syntes der var flere små idyller.

Palmer pyntet opp

Iblant smale gater

Da vi skulle opp en trapp, stod der et par som hadde kledd seg ut, damen skulle forestille en palme. På en høyde over byen lå en gammel borg og vitnet om tidligere tider. Det var interessant å besøke markedet som var mye større enn jeg trodde. Vi fant bussen og dro fra byen Teguise.

Palmen i trappen

Borgen på åsen

Tilbake på hotellet slappet jeg av på hotellet før jeg tok taxi til Sjømannskirken som ligger i senteret Puerto Crinco. Svært hyggelige folk der. Gudstjenesten startet klokken 18.00, og det var fullsatt sal. Etterpå var det kirkekaffe. Så tilbake til hotellet. Søndagen hadde vært innholdsrik.