mandag 21. november 2016

På Lanzarote, del 3, november 2016

Mandag morgen startet som vanlig med en god frokost. Så en liten avslapping på terrassen rett ved siden av der en kunne beundre palmer og blomster i området. For å slippe trappene, var det et lett valg å ta heisen tilbake til tredje etasje der jeg hadde rom. I gangene var sittegrupper og utsøkt trearbeid.

Fint med palmer

Ved heisen i tredje

Jeg skulle på utflukt etter lunsj, og da tiden var inne gikk jeg til busstoppet. Etter jeg gikk på bussen, ble flere andre hentet, en ung svenske var guide. Som kjent er Lanzarote en vulkanøy med mange små og større fjell som er vulkaner. Vi kjørte i fint landskap, for mange av disse åsene var grønne og oppdyrket, flere dyrket vindruer. Men ikke mulig å ta skikkelige bilder fra en buss i fart. Først på programmet stod besøk på Kanariøyenes eldste vingård som er fra 1775.

På vei mot bodegaen

Utenfor

Bodegaen var nå museum der mange ting fra gamle dagers vinlaging stod utstilt, vi gikk rundt og så på det som var utstilt, og jeg studerte gamle vinmerker som var hengt opp som bilder på veggene.

Gamle vinmerker

Gammel korke maskin

Vi fikk høre om produksjonen av vin, og vi skulle få smake en liten skvett av en hvitvin. Det ble med andre ord ingen utskeielser og det er bra, for flere hadde med barn.

Klar for vinsmaking

Vin fra Lanzarote

Vi gikk også en runde ute på gården og så måten de behandlet vinplantene. De grov dem et stykke ned i jorden, så murte de en liten mur som en hestesko rundt planten til vern særlig mot vinden, for det blåser mye på Lanzarote. Etter vandringen ute, dro vi fra vingården.

Vern for plantene

Besøket er over

Nå skulle vi kjøre i et vulkansk område som er blitt nasjonalpark. Men først kjørte vi opp til en høyde der det lå en restaurant vi senere skulle spise middag. Nå skulle vi kun se tre eksperiment som skulle foregå utenfor. De skulle vise at fortsatt er jorden knallvarm et lite stykke ned. Først tok en mann  med en spade kun litt ned i den vulkanske sanden og kom rundt så vi fikk litt småstein i hendene. Den var knallvarm. Jeg hadde litt av den i vesken som suvenir, vesken var varm hele kvelden. Neste de gjorde var å stappe litt tørket høy litt lenger ned, da tok det fyr.

Det brant

Så tredje eksperiment, da slo de vann ned i et dypere hull, og da sprutet det opp som en geysir etter få sekunder. Det var spesielt å se. Til slutt fikk vi se maten vi skulle tilbake og spise til middag. Den ble grillet over vulkansk ild ved en innretning de hadde stukket lenger ned i jorden.

Som en geysir

Grillen

Nå skulle vi kjøre i det vulkanske landskapet. Lanzarote har mange vulkaner, og vulkanen Timanfaya er fortsatt aktiv, men har ikke hatt utbrudd siden 1824. Men på øya skal være rundt 100 vulkaner og om lag 300 krater. Vulkanlandskapet vi kjørte gjennom skiftet i fargene oransje, gult og blått.

Vulkansk landskap

Litt skummelt

Vi kjørte til en utkikksplass før vi fortsatte i det skumle, men spesielle landskapet. Jeg tenkte at noen enorme krefter har vært i sving, særlig i starten. Da var det et vulkanutbrudd som varte i 6 år, fra 1730- 1736.

Sett fra utsiktsplassen

Ved lava

Vi kjørte videre og så flere krater og lavalandskap. Da vi var ferdig med å kjøre i dette landskapet og nærmet oss restauranten var solen på vei ned.

Krater
Ved restauranten

Jeg satt ved et bord sammen med et ungt, svensk par, hyggelige folk. Maten var så som så, men var altså grillet med vulkansk varme. Ute på den mørke himmelen så vi nå den spesielle månen som var denne kvelden mandag 14. november. Den så jeg lyste, stor og mektig da vi kjørte tilbake. Turen hadde vært spesiell på grunn av det vulkanske landskapet vi hadde sett. Denne kvelden var jeg flere ganger ute på balkongen og så på den strålende månen, stor og flott, men jeg hadde ikke utstyr til å ta skikkelige bilder. Men det fikk jeg neste morgen.