fredag 4. november 2016

Om turen til Russland, del 2, november 2016

Vi dro fra Moskva som jeg synes er en fin by. Jeg håper å få besøke den russiske hovedstaden en gang til. Men nå kjørte vi med kurs mot Novgorod der vi overnattet. Novgorod er den eldste slaviske byen som er registrert i Russland. På midten av 900- tallet var byen en fullt utviklet middelalderby og politisk sentrum. Vi var på byvandring både på Handelssiden og Sofiesiden. På bilde under ser vi Nickolai katedralen fra 1113. 

Litt av katedralen

Vikingene kalte Novgorod for Holmgard. Byen er delt av elven Vålchåv. Vi spaserte over bruen som bant de to sidene sammen. På andre siden så vi mellom annet den staselige Sofia katedralen fra 1000 tallet. På bildet under ser vi litt av den i bakgrunnen.

På bruen
                                   

Fra Novgorod gikk turen videre til St Petersburg. En av de vakreste byer jeg har sett. Vi var på rundtur både med buss, og vi fulgte båt på kanalene. Så mange vakre bygninger på en plass, ene skjønnheten vakrere enn den andre. Det var Peter den store som grunnla byen.


Fra St Petersburg

Oppstandelseskirken
En flott bygning

På elven lå Aurora, den berømte båten som nå er museum. Den er kjent for å ha sendt skuddet som signal om starten på revolusjonen i 1917.

Aurora

Vi besøkte også det storslagne slottet: Vinterpalasset. Familien Romanov, tsarfamilien, bodde her i stor luksus.

Vinterpalasset

Vi var på utflukt ut fra St Petersburg. Vi dro til den lille byen Pusjkin, oppkalt etter den berømte russiske poeten Alexander Pusjkin. Noen regner han for Russlands største dikter og grunnlegger  av moderne russisk litteratur. Personlig kjenner jeg best til litteratur av Tolstoj, og av Tsjekov. På vei opp til slottet vi egentlig skulle besøke, stoppet jeg og tok et bilde av statuen av Pusjkin.

Den kjente dikteren

Utflukten denne dagen var for å se Katarina palasset. Det er storslått, inne var sal på sal med glitter og stas. Palasset ble bygd på 1750- tallet. Parken ved slottet var også flott.

Fra Katarina palasset
   

 Siste kvelden i St Petersburg så vi solnedgangen over byen og farget den i rosa og gylne toner. Vi stod på en bru og hadde god utsikt da lysene kom på, og vi så byen i glitrende lys. Neste dag kjørte vi fra Russland og tok samme rute som vi kom..

Solnedgang

   Reisen til Russland var svært interessant og lærerik. Hovedsakelig var det besøk i hovedstaden Moskva og skjønnheten St Petersburg. Jeg sitter igjen med mange gode minner. Jeg kjøpte en magnet fra Moskva som henger på kjøleskapet i kjøkkenet. Tredukken kjøpte jeg også i hovedstaden. På bildet under har jeg tatt ut de fire små som til vanlig er inne i den store dukken. Den ser jeg på nå , for den står til vanlig på en hylle rett ved  skrivebordet. Her i "Verdensrommet" har jeg mange suvenirer som rommer mange gode minner.

Suvenirer


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar