mandag 15. januar 2018

Om suvenirer, del 3, januar 2018

Planen var kun tre blogger om dette temaet, men siden denne delen ville bli altfor lang, har jeg valgt  en del til. I dag starter jeg med suveniren fra Tenerife. Der ble det i januar en fire ukers langtidsferie
i 2006. Vi bodde i Los Americas. En dag vi var ute og trimmet, kom vi forbi en kar som satt i veikanten og malte glassmalerier. Jeg valgte et av de minste.

Fin suvenir

Vi ikke bare trimmet, men fikk sett mye av Tenerife disse fire ukene. En dag for eksempel dro vi med ferge ut til La Gomera som ligger vest for Tenerife. Her ute ble det busstur opp i dalene, og da vi spiste lunsj et sted, kom to karer og viste oss hvordan de kommuniserte med hverandre fra fjell toppene. Den tiden hadde de ikke mobil. De plystret, og dette viste de to karene oss.

I Los Americas, Tenerife

Slik plystret de,
bilde fra La Gomera

Fra India har jeg en liten, men fin suvenir. I november 2006 ble det en rundreise i NordIndia. Det ble litt av et eventyr. Det ble mange inntrykk underveis, her vil jeg nevne bare noe av det vi opplevde. Vi var i Dehli, og tigersafari i Ranthanbhore.

Suvenir fra India

Tempelet Birla Mandir, Dheli

Vi var i Agra og fikk sett det utrolig vakre Taj Mahal, Vi var i Indias hellige by, Varanasi. Der var vi grytidlig og ble rodd ved Ganges bredder, der fikk vi sett solen kom opp over elven. Dette er bare smakebiter av alt vi opplevde.

Ved Taj Mahal, Agra

Soloppgang over Ganges, Varanasi

Morgenliv ved Ganges, Varanasi

I midten av november i 2007 ble det reise i Egypt. Vi startet med et Nilen cruise, som skulle starte i Luxor, men etter vi hadde sett Kongenes dal. I Luxor var vi og innom et alabastverksted. Der fikk jeg tak i suveniren, en liten byste av en egyptisk dronning. Etter dette startet cruiset.

Kanskje Cleopatra

I Aswan skulle skipet ligge i to dager, da ble det mellom annet tur med kamel i ca.20 minutter til en
nubisk landsby. Det ble en artig opplevelse. Ellers var det fint ombord i cruiseskipet og se inn til breddene ved Nilen da vi passerte.

Kameltur

Flott ved breddene av Nilen

Etter Nilen cruiset bledet tur med tog til Cairo, videre buss til Alexandria. Etter det,buss tilbake til Cairo, der det ble tur til pyramidene i Giza utenfor Cairo. Endelig fikk jeg sett pyramidene, det var en av hovedgrunnene til denne reisen.

Ved pyramidene utenfor Cairo

I september 2008 ble det en ukes rundtur i Bulgaria. Suveniren derfra ble en liten ikon. Den var handmalt etter en modell fra middelalderen. Vi var blant annet i byen Plovdiv, der vi spaserte i gamlebyen der det var ujevn brostein, og der beundret vi de gamle dekorerte husene.

Suvenir fra Bulgaria

Fra Plovdiv

Vi var i hovedstaden Sofia, der vi fulgte hop on buss, da fikk vi god oversikt over byen. En kveld var vi et sted ute i skogen og spiste middag. Der ble vi mottatt av folkedansere som gav oss fersk bakst, samt salt blandet med krydder. Vi overnattet blant annet i en by som het Veliko Turnovo. Neste dag var vi opp til toppen av berget der vi fikk sett den gamle borgen, og her oppe var utmerket utsikt over byen.

Velkomst i skogen

Fra Sofia

Utsikt til Veliko Turnovo

I slutten av november i 2008 ble det  en 12 dagers tur til Jordan og Israel. Vi landet i Jordan, men dro straks med buss over grensen til Israel, der vi blant annet var et par dager i Jerusalem. Her gikk vi langs stier og steder vi hadde lest om i barneskolen.Vi var ved Klagemuren der jeg noterte i all hast en lappe  og stakk inn i en sprekke i muren. Vi var en tur til Betlehem, der fikk jeg tak i suveniren som er en lysestaket laget av oliventre.

Lysestaken fra Betlehem

Fra Jerusalem

Ved Klagemuren

I Betlehem

Etter det buss tilbake over grensen til Jordan. Vi var blant annet til hovedstaden Amman, og vi var i
den kjente ruinbyen Petra. Videre busstur gjennom all sanden mot Aqaba. Ved havnen der ser man rett over til byen Eilat i Israel.