fredag 12. januar 2018

Tørker støv av suvenirer, del 1

Jeg har startet på vårrengjøring enda det er 1,5 måned igjen til første vårmåned. Men jeg er ganske lat, og blir fort lei av husarbeid, derfor tar jeg kun et rom i slengen. De to rommene som tar mest tid, venter jeg med til våren er kommet, nemlig kjøkkenet og stuen. Men i går var turen kommet til data rommet, der har jeg de fleste suvenirene, og de må tørkes støv av, og hyllene vaskes. Nå er det gjort, og jeg hadde en fin mimredag over alle suvenirene, men her må jeg ta med bare noen få, ellers blir det for mange blogginnlegg.

Fra datarommet(Verdensrommet)


Da jeg tørket støv av en tajin jeg kjøpte på mitt første besøk i Marokko, husket jeg godt den turen som egentlig var den lengste reise jeg hadde vært med på til da. Det var i 1982. Først en uke i Agadir, så en rundreise i Marokko på en uke. Tajin er en serveringsskål med spisst lokk.

Tajin

I Agadir, første gang på kamel


Jeg tenkte også på den andre turen til Marokko, det ble noen dager i Marrakech i 2015. En av kveldene husker jeg vi fikk servert maten i tajin på en restaurant. En annen kveld spiste vi på en meget fin restaurant med marrokansk innredning, La Tanjia.

Marrakech februar 2015,
middag servert i Tajin

I Marrakech 2015

Så tørket jeg støv av min Oscar- statuett. Men jeg måtte kjøpe den selv i Universal Studios i Florida. Dette var på min første tur til USA i 1992. Sammen med nabofruen, Marit, og hennes yngste sønn, reiste jeg og min yngste sønn sammen til Seattle i Staten Washington. Vi bodde tre uker hos felles slektninger i Seattle. Der ble vi mottatt på en fantastisk måte, de viste oss mye av området, til og med til Canada kjørte de oss. Her kan jeg bare ta med noen få av de som viste oss rundt.

Dina var også sjåfør
Og søsteren Colleen

Her bodde vi i 
Ballard, Seattle

Vi dro også på turer alene som til Blake Island, dit ut måtte vi ta båt. Men alt tar en ende, vi var kommet til siste kvelden i Seattle og avskjedsmiddag hos Fran. Neste dag dro vi på en ukes tur der vi besøkte Washington DC, Orlando, og avsluttet i New York. I Orlando besøkte vi blant annet Universal Studios, der ble Oscar innkjøpt. Det ble en uforglemmelig reise til USA. Dessverre er flere av familien vi hilste på nå borte.

På tur til Blake Island

Avskjedsmiddag hos Fran
Endelig fikk jeg Oscar

Videre tørket jeg forsiktig av steinsamlingen min fra Island. Til Island reiste vi først på besøk til en av min familie. Han viste oss mye i området på Nord Island. Men vi tok videre lokalbuss rundt hele Sagaøya. Steinsamlingen er mye lava, for vi så mye av det. Det var en svært interessant tur på Island, vi besøkte de kjente stedene, blant annet det historiske Thingvellir.

Steinsamlingen og lava
fra de kjente stedene
  
 Besøk hos familie, 1998


Mye lava

På Thingvellir, Island

Jeg husket godt da jeg kjøpte den lille elefanten på mitt første besøk i Thailand. Det var høsten 1999. Vi var på rundtur, startet i Bangkok, men nå var vi kommet nordover i landet til Chang Mai. Der kjøpte jeg den søte elefanten. Mitt første besøk i Asia ble en stor opplevelse.

Elefanten fra Thailand

På grensen til Burma, tur
i Thailand 1999
 Vi så elefanter bade
 
 Jeg beundret det lille maleriet jeg kjøpte på en ukestur til Praha og Bøhmen i påsken 2000. Vi var på byvandring i Praha, og var oppe på høyden der Pragslottet ligger. Her oppe var god utsikt over byen. Ved en murkant her oppe hadde en kunstner satt opp maleriene sine, og jeg valgte ut ett, det var lite og lett å frakte med seg. Jeg husker godt det øyeblikket. Under ser vi kunstneren sitter på huk og ordner med bildene sine, rett før jeg kjøpte det jeg ville ha.

Kunstneren
Maleriet jeg kjøpte

Utsikt mot Praha, påsken 2000

Del 2 i morgen.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar