onsdag 17. januar 2018

Suvenirer og deres historie, del 4, januar 2018

Det ble rundt en 12 dagers tur på Cuba i november 2009. Først Havanna, så en rundreise på Cuba, før avslutning noen dager i Havanna. Siste årene har jeg egentlig ikke kjøpt suvenirer, men nøyet meg med små magneter til å henge på kjøleskapet. Men tilfeldigvis et sted så jeg et lite beger det stod Cuba på, og som minnet meg om et askebeger, det kjøpte jeg.

Minne om Cuba


Fra sentrum i Havanna

Jeg likte godt rundturen på Cuba, det er vakker natur på øya, flere fine små byer, og forskjellig uvant å se. Fidel Castro ledet fortsatt Cuba da vi var der, men broren Raoul hjalp sikkert til. Men det forundret meg at folk måtte ha rasjoneringskort på matvarer for eksempel. Hovedstaden Havanna likte jeg, en sjarmerende by.

Fin by Trinidad, kalt en
perle fra kolonitiden

Dette hadde jeg ikke
sett før

På havnepromenaden i Havanna


Sommeren 2010 var vi på busstur til Russland. Blant annet besøkte vi hovedstaden Moskva, en stor og fin by. Suveniren kjøpte jeg på høyden over byen. Det ble en av de berømte dokkene laget av tre, de små står inne i den største, men jeg har satt alle ut for å vise dem. Det var mange kirker i Moskva, noen var svært flotte.

Dokkene fra Moskva
Flott by Moskva
St Basil katedralen

Det som særlig imponerte meg i sentrum av Moskva var at det ikke fantes antydning til søppel, alt var strøkent. Nå er dett en del år siden, så hvordan det er nå for tiden vet jeg ikke. Men jeg må nevne t- bane stasjonene, jeg har aldri sett maken. Guiden tok oss med på tur med t- bane, og vi gikk av på noen av stasjonene. De var som de flotteste stuer. Senere dro vi blant annet til byen St. Petersburg, en av de vakreste byer jeg har sett.

En av stasjonene

Fra St. Petersburg

I november 2013 dro noen av oss i familien på tur til Singapore. Et sted jeg hadde vært før, og liker godt. Suveniren derfra var helt tilfeldig at jeg kjøpte. Men en kveld vi var i distriktet Chinatown så jeg en søt liten porselensgutt utstilt på en hylle og kjøpte gutten. Nå står den på en hylle hos meg.

Kjøpt i Singapore

I Chinatown, Singapore

Singapore har et tropisk regnskog klima, uten særlige årstider. Jeg synes det er særlig fint ved kanalene. Vi besøkte blant annet Den botaniske hagen, der ruslet vi også i regnskog.

Idyllisk ved kanalene

Ruslet i regnskog

I november 2014 ble det cruise i Karibia, med noen dager i Florida før og etter cruiset. Suveniren som minne om turen kjøpte jeg i Mexico, der var en av havnene, og vi dro på besøk til Tulum. Det er Mayabyen som ligger på en klippe der de hadde god utsikt over havet.

Minne fra Mexico

Turen startet i Florida


   
Steder vi stoppet var blant annet på Jamaica, og på Grand Caymas der vi svømte med skater i havet utenfor George Town. Som nevnt var vi også innom Mexico og så det berømte Tulum, en by til Mayaindianerne.

På Jamaica


I havet ved Grand Caymas


Fra Mayabyen Tulum, Mexico


Turen avsluttet i Florida

I november 2015 var jeg med på en helgetur til Stockholm. Det var mange år siden sist jeg hadde vært der. Blant annet besøkte vi museet til minne om den kjente svenske forfatteren August Strindberg. Her ble suveniren en av bøkene hans. I museet var også utstilt av møblene han hadde brukt. Det var innredet som en leilighet, for her hadde han bodd.  

Bok av Strindberg

I Strindberg museet
Vi spaserte mye rundt i Stockholm denne helgen, den svenske hovedstaden er en fin by. Vi besøkte blant annet Rådhuset, men før vi gikk inn måtte jeg beundre utsikten til kanalen og Gamla Stan.

Fin utsikt
Til slutt vil jeg ta med suvenirene jeg har fra kjøreturen i Sørstatene i USA sommeren 2015. Vi startet turen med noen dager i New Orleans. En kveld vi var ute på byen var det mye folk i gatene og full jubel. Fra verandaene på husene kastet de ned perleband, jeg fikk et med skarpt rosalilla små perler. Det var visst en tradisjon de hadde her.

Suvenirene fra Sørstatene i USA


 Fra kvelden i New Orleans

Rosen er fra da vi besøkte Savannah. En dag vi kom forbi en av alle små grønne plettene i byen satt det en kar og laget roser av bambus, og jeg kjøpte en. Han ville gjerne bli med på bildet.

I Savannah

Jeg har en suvenir til fra denne turen. Det er fra da vi var i Memphis, da besøkte vi hjemmet til Elvis, Graceland. Da tok de et bilde av oss ved inngangen. Det var spesielt å besøke graven til Elvis, samt hjemmet hans. Vi var selvsagt inn i museet også. Det var samlet en uforglemmelig tur i Sørstatene i USA.

 Ved Hjemmet til Elvis


Graceland

Fra museet

En av gitarene til Elvis




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar