lørdag 3. mars 2018

Om reisen i Kambodsja i februar 2018, del 11

Det var vår siste dag i Kambodsja, rundreisen var over, og etter frokost skulle vi starte på veien tilbake til Phnom Penh, derfra startet flyreisen mot Singapore. Jeg gikk en liten runde på hotellet før jeg hentet bagasjen og sjekket ut fra hotellet. Mens jeg ventet på avgang, ventet jeg i den fine salongen. På vei til bussen så jeg en gruppe kinesiske turister på vei nedover bakken.

Bassenget

Rett før avreise
Kinesiske turister

Klokken 10. 00 var alt klart og kjøreturen fra Shangukville mot Phnom Penh startet. I Kambodsja er 86, 3 % av folket av khmeropprinnelse, og snakker det offisielle språket khmer. 5 % er vietnamesere, 4,7 % kinesere, og 4 % er andre. 50 % av befolkningen er under 22 år. Vi kjørte samme ruten tilbake, men det var et interessant landskap vi passerte.

Vi kjørte nå nordover

Den gode samaritan satt
tvers over ved midtgangen

Interessant å se på landskapet vi kjørte i, samt det vi så langs veiene, og livet i landsbyene. Vi hadde et kort stopp ved en kafé der jeg kjøpte en is. Jeg så svært lite av hunder i Kambodsja, og enda mindre av katter.

Landskap

Fra en landsby

Skolejenter
En annen landsby

Kort stopp, så da
en mager hund

Turen fortsatte og nå kom vi forbi felt etter felt med palmer, på spørsmål fikk jeg vite at det ble produsert palmeolje. Kambodsja er et fattig jordbruksland med mest dyrking av ris, men også mais, sukkerrør og bananer. De har en lav industri, men eksporterer tømmer og gummi, viktig er også tekstiler. Men turismen er den største inntektskilden. De sies at 30- 40 % av befolkningen er analfabeter.

Palmefelt
Landskap

Det ble stopp ved en kafé, her så jeg fine blomster, og et lite alter til ofring. I Kambodsja er 96,4 % buddhister, 2,1 % er muslimer, og 1,3 % er kristne. Ved kafeen så jeg også et papayatre.

Fin blomst
Fra kafeen

Lite ofringssted
To slår av en prat
Papayatre

Så siste strekket mot flyplassen i Phnom Penh. Vi passerte igjen landsbyer, kuer som beitet, og vi kjørte over en liten bro, men det var trist å se alt søppelet. Kun et kort stopp til slutt, før siste biten. Da vi kom til flyplassen, tok vi et bilde av hele reisegruppen.

Fra landsby
En flokk kuer
Passerte en elv

Siste stopp før flyplassen
Trist med alt søppelet
Fra flyplassen i Phnom Penh
Gruppebilde

Da vi lettet fra Phnom Penh mandag 19. februar, var det solnedgang. Etter et par timer var vi i Singapore. Der gikk vi om bord i flyet fra Singapore SIN som skulle fly oss til København. Turen tok bare 11 timer, for kapteinen sa vi hadde medvind. I København måtte vingene på SAS flyet "avises" før vi startet siste strekket mot Oslo. Nå ble det soloppgang. Det var tirsdag 20. februar da vi landet på Gardermoen. Hele hjemreisen gikk helt fint. Reisen til Kambodsja ble en opplevelse. En svært interessant tur.