lørdag 17. mars 2018

På kunstutstilling, mars 2018

Fredag var jeg en tur i Oslo. Hovedmålet var en kunstutstilling, men først innom Internasjonalen, der ventet Janis. Hunder har nemlig lov til å komme inn der. Her pratet vi litt før to av oss gikk til stedet det var kunstutstilling.

Janis og PC

Kunstutstillingen

Første bildet jeg studerte var et bilde av Atle Østrem. For ham ble grafitti en vei inn i malerkunsten. Maleriet heter: Gang Gang Gang. Videre bort til veggen der det hang tre bilder laget av Mathias Nordby.

Atle Østrems bilde

Tre bilder av Mathias Nordby

 
 Neste malerier var to laget av kunstneren Hanne Moe. Det største tar jeg med her. Det het: Vibes.
Videre til veggen der det hang tre bilder laget av to kunstnere som jobber sammen og kaller seg for: Guttestreker. Jeg så bildet deres som heter: This Time Tomorrow.

Hanne Moes: Vibes

Veggen med bilder laget 
av: Guttestreker

Så bildet deres:
This Time Tomorrow

På utstillingen var flere typer bilder i forskjellige teknikker. Neste jeg stoppet opp ved var et bilde laget av Børge Bredenbekk. Det het: Artic Fauna, og var et digitaltrykk på papir.

Artic Fauna
 
Jeg syntes bildet laget av Signe Bødker var fint. Det het: Extinction. Det var olje på treplate med bladgull. Jeg likte også bildet laget av Caroline Dilling. Det var akvarell og tusj på papir. Det het: Ballerina Baby. 

Bilde av Signe Bødker

Bildet: Ballerina Baby

På utstillingen var også tekstilkunst. Katrine Lund hadde et kunstverk kalt: Katedral 1. Det var Tekstilapplikasjon på plantefarget bomull og lin.

Tekstilkunst

Så var jeg kommet til et stort maleri laget av Jørgen Ringsbrønn. Det var olje på lerret og hadde tittelen: Råskapen Zen.

Stort maleri

Til slutt  så jeg bilder i rekke på en vegg. De var laget av designegruppen: Apen Apen. Det var  marmorerte verk framstilt på papir med fargepigmenter og vann. 

Marmorert verk

Etter det interessante besøke på kunstutstillingen, gikk vi ut i kulden i hovedstaden. Vi gikk til Grand hotell, der måtte jeg se den lille statuen utenfor, den hadde jeg ikke sett før. Statuen er laget av den amerikanske kunstneren Kristin Visbal. C. Lundens Ringnes Stiftelse har kjøpt statuen: Fryktløs pike. Det er ment som feiring av likestilling.

Kaldt i hovedstaden

Fryktløs pike

Vi bestemte oss for å gå inn på Grand, og denne gangen gikk vi ned i Vinkjelleren. Der hadde jeg ikke vært før. Der var kun ett bord ledig, og der satte vi oss. Det hadde vært en interessant kunst ettermiddag, og det passet ypperlig å avslutte med et glass vin, før jeg skulle ta bussen hjem og lage meg fredagsmiddag. Vinen ble servert i glass med en utrolig spinkel stett. Men elegante var de.

Fra Vinkjelleren på Grand

Elegante glass

 
 


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar