tirsdag 20. mars 2018

Påskefeiringer hjemme og borte, del 1, mars 2018

Jeg lurte på hvor jeg hadde vært og feiret påsken gjennom årene. Snø og skigåing var mange år siden jeg var med på, vinter og snø har aldri vært min lidenskap. Nå undersøkte jeg saken, og starter tilbake i 1985. Den påsken var jeg og yngstemann på besøk i London. Der hadde han en storesøster som jobbet og en søster som gikk på skole. Vi hadde en opplevelsesrik påske. Musical fikk vi også sett, den het: Me and my girl.

Påskebesøk i London
 Pause på musical

Påsken 1987 ble feiret på Østlandet med familie. Artig å se hårstilen fra den tiden.  Da ble tiden brukt til turer rundt i området. Så fant jeg et senere bilde, men ikke satt dato eller årstall. Men godt å se at det er av Therese.

Påskesamling
Påskepynt

I 1993 hadde vi påskegjester på Sunnmøre av både slekt og kjenninger. Først ser vi fra en pause i stua, og fra tur oppover Skaraveien. Det er i et populært trimområde i Tjørvåg.

Pause
På tur

Påsken 1998 dro vi foreldrene til New York der yngstemann studerte. Når jeg ser tilbake på det nå, stod fortsatt tvillingtårnene der. Vi var inne i tårnet til høgre på bildet nedenfor. Vi dro med heisen opp til 109. etasje og der skuet vi utover. Det var litt disig, men vi hadde utmerket utsikt. Så dro vi ned i 107. etasje, der spiste vi lunsj før vi dro ned til gateplan og ut fra bygget. Tårnenes skjebne ante vi ingen ting om.

Tvillingtårnene

Utsikt fra tårnet til  høgre

I denne påskeuken fikk vi sett mye av New York. Vi var blant annet ut til Ellis Island. Da passerte vi med fergen nær Frihetsgudinnen. Statuen er en gave fra Frankrike til USA. Så på land for å se der emigrantene i sin tid måtte gjennom for å se om de kunne komme inn i landet der den amerikanske drømmen kunne gå i oppfyllelse. Der en skopusser kunne bli millionær. Nå er bygningen museum der man kan vandre rundt og se hvor de måtte vente på avgjørelsen. I et rom var samlet mange av kasser og kofferter der de hadde hatt sine eiendeler.

Frihetsgudinnen

Fra Ellis Island

Året etter, i 1999, gjorde vi det samme. Vi reiste til New York og feiret påskeuken der. Studenten var blitt godt kjent i byen og var en utmerket omviser. Denne gangen reiste vi sammen med den beste kompisen til studenten, Arild. De hadde vokst opp bare et steinkast fra hverandre. En dag det regnet, dro noen av oss på Historisk museum, der var god oversikt over blant annet de fleste kontinenters dyr og fugler. Vi var også i Bronx Zoo, pluss så mye av byen ellers.

Ved Hudson River
Arild til venstre

Fra historisk museum

Påskeuken i 2000 var vi på en ukes rundtur i Praha og Bøhmen. Våren var komme langt i Praha. På reisen besøkte vi også byen Karlovy Vary, på tysk heter den Karlsbad. Byen er kjent for sitt helse bringende vann. En svært sjarmerende by.

Vår i Praha
Karlovy Vary en fin by

I 2001 var påsken i april og da var vi på rundreise i Indonesia. Vi startet i hovedstaden Djakarta. Der besøkte vi blant annet havnen Sunda Kelapa. Interessant å se på båtene som gikk med last mellom øyene, vi var her på Java. Vi bodde også i byen Bandung, der var fint påskepyntet på hotell Hyat. Turen ble avsluttet på paradisøya Bali.