torsdag 1. mars 2018

Reise i Kambodsja i februar 2018, del 9

Det var lørdag morgen på dette stedet Sihanoukville. Stedet er vokst opp rundt havnen som ble bygd ut på 1950- tallet. Byen er kalt opp etter kong Norodom Sihanouk. I området skal være flere fine strender. Etter frokost ble jeg med på et opplegg der bussen kjørte oss til en badestrand et lite stykke fra vårt hotell.

Hotellet vi bodde på

På vei til stranda

Bassenget vi kunne bruke

Det var en privat strand vi kunne bruke, et lite stykke ovenfor lå et hotell der vi kunne nytte både basseng og solstoler. Jeg gikk dit og fant en ledig solstol.
Ved bassenget

Fint bassengområdet

Jeg gikk inn i hotellet og så at det var meget flott, men kom til at det kanskje var eid av kinesere, for de aller fleste jeg så var kinesere, og de så ut for å ha meget god råd der de spaserte rundt. Det var helt sikkert ikke den vanlige kinesiske turist. Jeg tok en kaffe, en dessert  og en kake, for jeg klarte ikke å bestemme meg, så jeg tok begge.

Fint hotell
Pyntet til kinesisk nyttår
Kaffepause

Etter en stund ved bassenget gikk jeg ned til stranden og fant en ledig solstol hos de andre fra reise gruppen. Jeg badet ikke, men gikk en tur i vannkanten både til høgre og til venstre.

Her var de andre

Gikk tur til høgre
Og til venstre

Jeg så båtene som gikk stadig til og fra øyene utenfor fastlandet. Der sies å være fine strender, men dit dro ikke jeg, og jeg hørte ikke om andre som var der heller. Øyene skal være oppkjøpt av russere.  På havet var mange aktiviteter. jeg så blant annet folk som padlet, kjørte vannscooter, eller stod på vannski. Etter flere timer var det tid å rusle mot bussen. På vei dit passerte vi kokospalmer.

Båter i fart til og fra øyene
På vannski

Kokospalmer

Resten av dagen var privat, men vi gikk ut for å spise middag sammen. Vi lette etter en restaurant med ledige bord, men det var ikke lett, Masse folk var ute og sikkert feiret kinesisk nyttår. De kjøpte seg mat og satte seg ved bord og spiste. Et sted grillet en dame blekksprut. Ved et annet bord var fem seks massører i sving mens klientene tok seg noe å drikke. Det endte med at flere av oss  spiste på samme restaurant som kvelden før, men nå oppe i selve restauranten.

Fullt med folk
 Det grilles blekksprut
Massasje i gang

Etter middagen gikk jeg tilbake til hotellet og satte meg på uteserveringen og hørte på en ung dame som sang og spilte gitar. Etter hvert kom flere av de andre. Jeg måtte smile da en liten kinesisk pike kastet seg ut i dansen mens en stolt far filmet. Snart var vår nest siste dag i Kambodsja over.