fredag 8. juni 2018

Brigitte Bardot, juni 2018

Plutselig nå en dag så jeg et bilde av Brigitte Bardot og fikk nesten hakeslepp. Det var ikke slik jeg husket henne for en del år siden. Nå lurte jeg på hvordan livet hennes hadde vært.

I glansdagene


Brigitte var født i Paris i 1934, datter av en ingeniør som arbeidet i et familiefirma. Hun startet som fotomodell bare 15 år gammel. 

Ung Birgitte

Etter hvert spilte hun i både franske og amerikanske filmer. Her skal jeg bare ta med en: Act of Love, der spilte også Kirk Douglas.

Plakat
Kirk Douglas

Brigitte Bardot ble verdens største sexsymbol og Playboy modell. Jeg leste et sted at hun ble alle menns drøm. 

Drømmen

Så sluttet hun å filme da hun var 40 år. Det kan jeg forstå for hun hadde mye å gjøre ellers. Hun var gift fire ganger og hadde samboer to ganger, samlet seks menn, man må kunne si hun var aktiv på det markedet. Første ektemann var Roger Vadim født i 1928 i Paris. Han var fransk forfatter og regissør. Han var gift fem ganger, og hvor i rekken Brigitte kom vet jeg ikke, men de var gift fra 1952- 1957.

Roger Vadim


Brudeparet

Nr. 2 ble Jacques Charrier som ble født i 1936. Han var fransk skuespiller både i film og teater. De var gift fra 1959- 1962. De hadde en sønn sammen.

Jacques
Paret med sønnen

Ektemann nr. 3 var Gunter Sachs født i Bayern i 1932, han var sønn av en tysk industrimann. Han var aktiv idrettsmann og kjørte bob. Men var også fotograf, filmskaper, kunstsamler og astrolog. De var gift fra 1966- 1969.

Gunter
Paret

Nr. 4 var Bernard d´Ormale født i Marseille. Han var industrimann. De giftet seg to måneder etter de traff hverandre. Nå var Brigitte blitt 58 år gammel. De giftet seg i 1992, om de  fortsatt er gift vet jeg ikke.

Nr. 4
  Ekteparet


Så de to samboerne. Den ene er Gilbert Bécaude født i 1927. Han var fransk sanger, komponist, pianist og skuespiller. Alt som ung gutt lærte han å spille piano, han var populær i over 50 år. Når Birgitte var samboer med ham og hvor lenge vet jeg ikke, og egentlig hører det privatlivet til.

Gilbert
Paret

Andre samboer var Serge Gainsbourg, han var fransk sanger, komponist, skuespiller og regissør, han skrev 550 sanger. Når i livet de var samboere hører også privatlivet til.

Gainsbourg
Paret

Siden Brigitte Bardot avsluttet filmkarriere da hun var 40 år, har jeg ingen nyere filmer å vise til, derfor har jeg skrevet om privatlivet hennes, for der fortjener hun en medalje, hun har virkelig vasset i menn. I årene etter filmkarrieren startet hun i dyrebeskyttelsen. Hun er også kjent for å komme med friske politiske utsagn. Hun lever i beste velgående enda.

Sluttet i filmens verden


Tok seg nå av dyrene

Men startet slik

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar