søndag 2. mai 2021

Vi har startet på mai 2021

Først om hverdagsliv i siste del av april. Vi har hatt mye bra vær i april. Tirsdag den 27. var det fullmåne, men for sikkerhets skyld tok jeg bilde kvelden før, for da skinte den så fint over Kolsåstoppen. Bildet jeg tok dagen etter da det var fullmåne, ble ikke så fint.

Fint måneskinn over Kolsåstoppen

Tirsdagen fullmåne


I uken som gikk, er det blitt skikkelig oppryddet etter vinteren på uteområdet her jeg bor. Først kom en bil og samlet opp stein som var blitt strødd over isføre på gangveien. Så kom en bil som spylte veien. Videre en annen bil søm tørket gangveien. Til slutt kom en bil og sjekket saken og samlet sammen ting. Nå er her så rent og ryddig at en fyrstikk på veien ville blitt sett på som forurensning.

Siste overblikk

  Nå ryddig som et stuegulv,
her utsikt fra verandaen

En dag gikk jeg en lang trimtur og så en del hvitveis innimellom trærne i en liten skog jeg passerte, og en søt liten bukett med løvetann. Da tenkte jeg på da jeg bodde på Sunnmøre og hadde plener som skulle være grønne. Da var det en kamp med løvetann, særlig før 17. mai, for da skulle plenene skinne knallgrønne. Jeg så bort til skibakken, nå var snøen begynt å synke sammen.

Litt hvitveis

Gule og fine løvetann

Lite snø i skibakken

En dag jeg gikk til KI- senteret, stoppet jeg for å se på en tyrkerdue som kurret så høylytt i et tre. Men det var så vidt jeg så den, for den holdt seg inne mellom greinene. På vei tilbake la jeg merke til at på noen lauvtrær ante jeg grønnfarge.

Aner duen mellom greinene

En tanke grønt

Nå er jeg nettopp ferdig med å se en serie på Netflix. Den heter: Life in Cclor med David Attenboroug. Det var på 3 episoder, og særlig de to første var interessante. Jeg visste det er mange fargerike dyr, fugler og innsekter, men dette overgikk det jeg ventet. Her tar jeg med noen smakebiter.

Ape

 Fargerike fugler

Se på denne fuglen

Til slutt en sommerfugl

I går var 1. mai, og da var det å bla om på kalenderne mine. Først snudde jeg om på kalenderen med førerhundene, så den for handikappa, til slutt den fra Herøy Sogelag. Og denne gangen tar jeg med Herøykalenderen sitt maibildet. Det viser tre personer om bord på båten "Frøy", de er på linefiske ved Island. Der står ikke når det var, men jeg tipper 1960- 1970- tallet.

Førerhunder

Malt med pensel i munnen

Et koselig bilde, et 
sus av historie

Lørdag var 1. mai, og jeg var til middag med familie. Da jeg skulle gå og kom ned utgangstrappen, stod et flagg i krukken med blomster og pyntet opp. Til middag fikk vi servert kylling, ovnsstekte potetbåter salat og en god saus, det smakte godt. Så spørs det hva som skjer i mai, koronaen lurer fortsatt rundt husveggene.

1. mai

Middagen servert

Det smakte godt


   



 


   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar