søndag 26. mars 2023

I Rimini

Neste tur gikk til Italia igjen. Jeg og den yngste var på Østlandet, jeg var barnepike, og da de skulle til Rimini på ferie, slo vi lag. Det ble en badeferie, men vi var også på utflukter.

En dag dro jeg alene på en dagstur med buss til Firenze. Vi kjørte fra Rimini og oppover i fjellandskap, men der var ganske grønt.

Fjellandskap

Men ganske grønt

Vi startet tidlig om morgenen så vi stoppet et sted som het Albergo, og der ble det frokost. Vi var nå i Toscana-regionen. Så kjørte vi til byen Firenze.

Fra Firenze

Firenze er genienes by: Leonardo da Vinci, Rafael, Michelangelo osv. Storhetstiden var mellom 1200- 1500. Bybildet domineres av domkirkens runde kuppel Santa Maria del Fiore. Byen har mange statuer.

Den kjente kuppelen

Over elven Arno går sju broer. I byen er mange fine statuer, og her er mye storslagen kunst. I renessanse- palasset: Palazzo Pitti, er store kunstsamlinger.

Fra Firenze

Kjent maleri

Det ble en fin tut til Firenze. En dag dro vi alle på tur til lilleputt-staten San Marino. Det ligger i Appenniene, et fjellområde et stykke fra Rimini. Vi dro til San Marino som også er hovedstaden. Vi gikk i bratte gater oppetter dalsiden, og her ligger tett med forretninger. Der kjøpte jeg litt store suvenirer. Jeg synes krukkene er dekorative, stilen må minst være barokk.

På vei oppover

Vi ser utover byen

Suvenirene

På hotellet var de i gang med å lage festivitas på terrassen. Nå var det rett før vi reiste hjem etter et kjekt opphold i Rimini. Det hadde vært turer og mye soling og bading.