torsdag 23. mars 2023

Tur til Kypros

Denne sommeren var alle opptatt, så jeg og den yngste dro på en ukestur til Kypros. Vi bodde på hotell Grecian Sands i Ayia Napa. Det lå ca. 1 km utenfor sentrum og hadde en privat strand.

Hotellet

Utsikt fra balkongen

Vi var på flere utflukter. På den første besøkte vi først et nonnekloster, videre dro vi til en by som het Pano. I den byen spiste vi lunsj på kafeen James Bond. Navnet fikk den fordi sjefen var plaget med oppringing, da han tok telefonen hørte han bare tung pusting. En dag bare la han fra seg telefonrøret og løp ned til telefon-boksen. Der knep han synderen.

En nonne malte ikoner, det var

5 års ventetid for en ikon

I enden av gaten lå kafeen James Bond

En dag på tur til Troodos-fjella, der var første stopp ved et handverks-senter. Veve-stolene var svært spesielle, syntes jeg. Der besøkte vi også et munkekloster i en landsby. Det lå på ca. 1100 m høyde.

På første stopp, svære vev-stoler

Klosteret hadde 9-10 munker

Fra landsbyen

Vi gikk også på tur inn til Ayia Napa, og vi var på to kvelds-utflukter. En på Kypriotisk aften, og en på Beach-party.  Der ble det grill på stranden.

Kypriotisk aften

På Beach-party

Vi spaserte også inn til Ayia Napa. Der så vi blant annet klosteret, og et tre de sa var 600 år gammelt. Vi spiste også lunsj der.

Vi spiste lunsj

Fra klosteret

Det gamle treet

Vi var også en tur til hovedstaden Nicosia. Den er delt . Vi så den store statuen av Makarios utenfor erkebiskop-palasset. Makarios ble president i 1960, men ble styrtet i et kupp da Tyrkia tok tredjepart av Kypros. Vi så også Presidentboligen, og Frihets-monumentet.

Statuen av Makarios

Presidentboligen
Frihets-monumentet
Her kjøpte vi is

Vi var også på tur til Paphos, der vi besøkte ruinene av en av antikkens viktigste byer på Kypros Kurion. Der så vi ruinene fra en villa, der var flott utsikt og må ha vært en stort, fint bygg.

Fin utsikt

Yngstemann på berømte tomter

På havna  i Paphos. Her ruslet også Paulus, det står i Apostel-gjerningene 13, vers 1- 14.

På havna Paphos

På tilbaketur var vi innom bukten der det hevdes at Afrodite steg opp fra havet. Guiden sa vi kunne lete etter hjerteformede steiner, det gjorde vi, og sannelig fant vi noen. Det ble suvenirene fra Kypros.

Fra bukta

Vi plukker stein

Suvenirene

Nå nærmet uken på Kypros seg slutten. Vi hadde sett mye på øya. Vi hadde muligheter til bading både i bassenget og på stranda. Så ble ferien avsluttet med Gardenparty. Det ble mye god mat og opptreden. Så reiste vi hjem.