onsdag 29. mars 2023

Besøk i tre byer i USA

Vi reiste fra Seattle, og første byen vi besøkte var Washington DC. Der sjekket vi inn på hotell, og dagen etter spiste vi frokost på hotellet, så ut for å se på byen. Vi tok en buss-runde med Greyline, ved kjente steder var det stopp. Første stopp var ved Jeffersons Memorial. Neste stopp var ved Washington Monument.

Jeffersons Memorial

Washington Monument i bakgrunnen

Neste beøk var i Det Hvite Hus. Vi hadde kjøpt billetter for å komme inn. Så vi var inne i president boligen og fikk se noen rom. Det var svært interessant, jeg tenkte at her har også flere presidenter gått.

Foran Det kvite hus

Så et stopp ved Capitol Hill. Bygget som har  en statue av en frihets-gudinne i bronse på toppen. Her i bygget holder Kongressen til. Rett nedenfor var en stor, grønn park.

Nedenfor Kongressen

Dagen etter gikk turen videre til Orlando i Florida. Der sjekket vi inn på hotell for to dager. Etter å ha spist lunsj. Denne ettermiddagen besøkte vi Universal Studios. Der fikk vi sett mye, men vi syntes båt- showet på elven om kvelden var mest spennende, men vanskelig å ta bilder i mørket.

Kveld i Orlando

Neste dag var 17. juli, vi spiste frokost på hotellet så dro vi til Magic Kingdom i Disney World. Der opplevde vi mye. Vi fulgte blant  annet et tog i full fart. Så spaserte vi ved slottet til Askepott. Vi så også Mickeys Starland.

På ville veier

Ved Askepotts slott

Kjent figur
Ved Mickeys hus

Til slutt så vi opptoget om kvelden. Da så vi flere av de kjente figurene, alt var opplyst. Det var utrolig fint å se. Men så var dagen over.

Snipp og Snapp spilte
Tre av de syv dvergene

Neste dag skulle vi reise videre, men hadde noen timer før vi skulle dra til flyplassen, så vi ruslet litt rundt og så på strøket. Så reiste vi med fly til siste byen vi skulle besøke, New York. Der skulle vi være i to dager.

På strøket i Orlando

Første dagen i New York tok vi busstur med Greyline-buss for å se byen. Noen steder stoppet bussen så vi fikk tid og ta bilder. Vi fikk slik se mye av byen.

Vi kjørte gjennom Harlem

Her ved Twin Towers vi var der
før det ble lagt i grus

Vi spiste før vi gikk til hotellet

Neste dag var vi også i New York. Da skilte vi lag for vi hadde forskjellige ønsker å se i byen. Vi var både i Central Park og opp på et Empire State Building og så på utsikten. Vi hadde en fin dag i New York. Jeg hadde kjøpt suvenirer på turen, i Seattle kjøpte jeg en søt turkis oljelampe, og seinere på turen en Oscar. Jeg regnet med det var den eneste jeg ble tildelt. Dagen etter dro vi med fly til Oslo. Vi hadde Samlet en fantastisk tur i USA.

Vi ser utover New York

Jeg møtte denne karen

Utsikt over New York

Suvenirer

Nå drar jeg ut på reise.