torsdag 13. april 2023

Tur til Japan, del 1

Da er jeg kommet hjem fra en to ukers tur til Japan, en fantastisk tur. Første del handler om reisen dit, samt første kvelden. Vi reiste fra Gardermoen til Finland, og videre derfra til Tokyo. Jeg dro torsdag 30. mars med tog til Gardermoen, og der møtte jeg de andre to. På Gardermoen var så mye folk at jeg lurte på om jeg hadde sett så mange reisende på en gang. Flyet til Helsinki tok av fra Gardermoen ca. 13.40, vi fikk et lett måltid, for turen tar kun rundt to timer.

Flyet stod klart på Gardermoen

Vi drar fra Gardermoen

I Helsinki ventet vi en stund før det var klart å gå om bord i det digre flyet fra Finnair. Vi tok plass, og flyet så ut for å være fullsatt. Flyturen til Japan ville ta ca. 13 timer, været var fint da det store flyet tok av fra Helsinki ca. kl. 18.00. Jeg syntes det var spennende at vi skulle fly over Svalbard. Flyet hadde kameraer flere steder ute på flyet, det var spennende å følge med på.

Flyet stod klart

Flyturen i gang

Etter hvert fikk vi servert middag. Jeg valgte kylling i tomatsaus fulgt av couscous-salat. Til dessert kaffe og sjokolade. Et godt måltid. For første gang på en lang flytur hadde jeg på strømper en bør bruke på lange flyturer. Det forhindrer blant annet blodpropp. Jeg tenkte det var greit å prøve, og det var ikke ubehagelig, kun litt stramt noen minutter i starten. Jeg fulgte videre med på flyruten. Så var tiden inne til å ta sovetabletter, Det er første gang jeg har gjort på fly. Men jeg husket flyturen til Sør- Amerika der jeg satt i 11-12 timer uten søvn. Nå skulle det bli en slutt på.

Stort fly, her delen vi satt i

Så ble det middag
Fra fly-kameraet ute, vi
er ved Svalbard

Om morgenen ble jeg vekket av Håvard, for det ble servert frokost. Nå nærmet vi oss Tokyos ene flyplass. Byen har to store flyplasser. Det digre flyet landet perfekt på flyplassen, vi var i Japans hovedstad Tokyo. Da alt var klart, gikk vi av flyet og etter hvert hentet bagasjen.

Vi er i Japan

Til slutt på flyplassen skulle Håvard hente noe han hadde forhåndsbestilt. Det var en wifi-ruter, og denne ruteren bar han i ryggsekken hver eneste dag på hele turen. Slik var vi tilkoblet internett hele tiden. Det viste seg å være helt nødvendig for å navigere oss rundt på kart, T-bane og tog. Han hadde også forhåndsbestilt Japan Rail Pass for å bruke på Shinkansen som er lyntoget mellom byene. Til å bruke inne i byene på T- bane og busser kjøpte vi Suica-kort som vi brukte. Det kortet kunne en fylle på mer etter som en trengte. Alle vi tre hadde hver sitt av disse kortene. Hele tiden var det en som samlet inn kortene etter hver bruk, så det ikke skulle mistes i farten. Da alt var klart tok vi T- bane til bydelen vi skulle bo, den het Shinjuku. Der sjekket vi inn på hotellet vi skulle bo, APA hotell. Der skulle vi bo i 5 netter.

Fra  innsjekkingen

Jeg fikk rom i 5. etasje. Rommet var ganske lite, men helt greit. Her ble bagasjen plassert, og det ble en liten pause før vi skulle ut en tur. Endelig var jeg i Tokyo som er Japans hovedstad. Det er en diger by med 15 millioner innbyggere, tar en med Stor Tokyo blir det 38 millioner. Jeg minner om at i hele Norge er vi rundt 5 millioner.

Fra rommet mitt.

Etter en kort pause gikk vi ut for å spasere langs et område som heter Nakameguro, her er kafeer og butikker. I området så vi den første blomstringen av Kirsebærtre. Et fint sted og spasere. Nå så vi det i belysning.

Her starter med blomster
Kirsebærtre

Tre langs hele strekningen

Håvard på kveldstur

Fin kveld med mye blomster

Det ble en flott kvelds-promenade

Men nå måtte vi ha middag, og stedet vi bestemte oss for het Frames, det betyr: Din oasis i livet. Vi bestemte oss for pizza, vi måtte starte litt forsiktig. Inne på matstedet var en spesiell utsmykning. Til og med en gyllen giraff.

Spesiell pynt

Første middagen ble pizza
Her sammen med PC

Så T- bane tilbake til hotell,