tirsdag 18. april 2023

Tur til Japan, del 6

 Det var blitt onsdag 5. april. Nå hadde vi vært fire dager i Tokyo, men i dag skulle vi dra videre. Etter frokost sjekket vi ut fra hotellet, og tok T-banen til togstasjonen Shinagawa. Nå skulle vi ta Shinkansen-toget til Kyoto. Toget gikk fra Tokyo kl. 10.10. Japan var det første landet som bygget jernbanelinjer for høyhastihets-tog. På grunn av alle fjellene, bestod det eksisterende nettvarket av smal-spor. Nå er nett-verket blitt utvidet, så de binder sammen de fleste store byene på øyene Honshu og Kyushu. De ha stor hastighet, 300 km i timen. 

Snuten på toget lignet på et fly


Vi inntok våre plasser som var bestilt før vi reiste hjemmefra. Vi var så vidt ute fa stasjonen så ble farten skrudd opp og vi for som en pil av sted, jeg syntes det var spennende. Jeg så mange små byer tett i tett, det virket som alt hang sammen til en stor by. Ingen grønne vidder, kun noen plener iblant, samt en og annen åkerlapp. Jeg så en del tre, og det var hus helt opp i åssiden. Noen steder stod store bygg og massevis av biler utenfor. Fabrikker, tenkte jeg.

Utsikt fra toget


 Bebyggelse ved åssider

Størst stas var det da vi passerte Fuji-fjellet, det var akkurat like staselig som jeg hadde sett på bilder, der det tronet med snø-kappen på toppen.

Fuji-fjellet

En og annen grønn mark

Før vi kom til Kyoto så jeg faktisk i noen grønne flekker på jordene. Vi var framme i Kyoto kl. 12. 30. Der plasserte vi bagasjen på hotellet vi skulle bo, vi skulle sjekke inn om kvelden.

Hotellet het Mussa
 

Nå var vi i Kyoto. Byen ble anlagt etter mønster av Kinas daværende hovedstad Chonigan. Byen bærer fortsatt preg av det. I over 1000 år var Kyoto Japans hovedstad, fra 794 til 1868. Og her bodde keiser-familien. Nå blir byen ansett som Japans uoffisielle kulturhovedstad. 60% av Japans kulturarv ligger i dette område. Kyoto er en stor by med 14 72 500 innbyggere. Nå så vi oss litt rundt i området, og fant et sted å spise lunsj. Området her var fint med kanaler.


Fine kanaler

En lett lunsj

På programmet stod nå at vi skulle besøke området Kiyomizu- Dera som ligger ved fjellet Otowa. Vi tok buss dit, og spaserte oppover skråningen. Det var et svært idyllisk område. Her var en buddhis-tistisk helligdom fra 798. Det kalles det rene vannets tempel. Det var mye folk i området, mange kvinner i fine kimonoer.

Vi går oppover stigningen

Her var mye folk

Fin pagode
Idyllisk område

Tempelet
Inne i tempelet

Fin natur


Mange besøkende
Pagode

Nå begynte vi å rusle nedover fra området som jeg syntes var svært idyllisk, og hadde en flott utsikt.


Fin utsikt

Lenger nede fisk i kulper

Vi rusler på stedet


Nå dro vi fra området og returnerte til Kyoto. Der gikk vi til en takterrasse på et luksushotell, der var en fin uteservering med god utsikt. Der slappet vi av en stund.

På takterrassen

Fint der oppe

Vi gikk videre til Gion, også kalt geisha-distriktet. Så spiste vi middag på et koreansk spisested. Vi spiste kyllingsuppe med koreansk vri. Men nå var det tid å gå til hotellet og sjekke inn.

Kokken gjør klar maten

  Middagen

På vei mot hotellet passerte vi det opplyste teateret, så gatelangs tilbake mot hotellet for å sjekke inn.

Teateret

Gatelangs

Så sjekket vi inn på hotellet som så fint ut, og rommet mitt var jeg svært fornøyd med. Nå tok jeg kveld de ande kunne gå på byen om de ønsket. Jeg var fornøyd med første dagen i Kyoto.  

Rommet mitt

Også sofa

Fortsettelse


 

 













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar