mandag 17. april 2023

Tur til Japan del 5

Dette var siste dagen vår i Tokyo, men vi kommer tilbake, for siste dagen på turen skal avsluttes her i Japans hovedstad. Nå skulle vi starte på dagens program. Først frokost, så skulle vi besøke museet til den mest kjente av japansk malere, Hokusai. Museet ligger i Ruogoku, og vi tok T-bane dit.  Museet var et høyt, stilig og spesielt bygg. Vi kjøpte billetter og gikk til utstillingene.

Hokusai- museet

Først så vi en installasjon som viste Hokusai lå på kne og malte, mens han godt voksne datter satt og så på. Det var spesielt, for iblant rørte de på fingrene.

Spesielt å se

Hans mest berømte maleri med bølger heter: Under bølgen ved Kanagawa. Nest kjente bilde er av Fuji-fjellet. Han laget en serie med 36 bilder av det kjente fjellet i forskjellige værforhold.

Av Bølgen
Av Fuji-fjellet

Håvard ved noe av kunsten

Et interessant besøk

Vi spaserte videre og kom forbi et lite tempel på et hjørne. På fortauet ved en gate var laget til litt av en pynt med et tre og et vell av dekorative, kvite blomster. Vi passerte også en butikk der det utenfor stod vogner der kundene kunne plassere hunden sin og ta med inn.

Et lite tempel
Dette pyntet opp

Søte hunde-vogner

Så buss til distriktet Sumida. På buss gikk en inn bak og betalte framme på vei ut. Da satte en kortet inn i betalings-maskin, og kom ut framme ved sjåføren. Her var ingen sniking. Det andre som var anner- ledes var at en kunne røke inne, men ikke ute annet enn på spesielle tillaget områder.

På bussen
Framme ved sjåføren

Bussen kjører videre

Nå gikk vi til Sumida Park. Det var et fint område, og derfra så vi i Tokyo Skytree, det høyeste bygget i Tokyo. Vi gikk også til et tempel som lå der. Der så ut for å foregå en seremoni, kanskje en vielse.

Fint område, vi så også Tokyo
Skytree

Vi så et tempel

Så ut for at en vielse
var på gang

Neste på programmet var å spasere langs Samida- elven. Det var  laget til en vei, og jeg så flere som syklet der. Det var et idyllisk område med blomstrende tre, og var også pyntet med lykter. Der var benker en kunne ta en pause. Vi så også over elven til strøket på andre siden.

Fra turveien
Vi spaserte langs elven

Var pyntet med lykter

Etter denne spaserturen langs elven, tok vi buss noen stopp. Vi fant et spisested, Daitoen, der spiste vi lunsj. Først en liten kopp med suppe, den drakk vi. Så en slags kjøttboller med ris, pasta og grønnsaker.

Lunsj, greit på smak

Etter lunsj tok vi T- bane dit vi skulle se Keiser-palassets hage, den som var stengt mandag. Det var en fint anlagt hage med store tre og med blomster.

Med blomster
Store tre

PC tok plass i ett av dem

Vi gikk videre til ruinene av Edo- slottet fra tidlig 1600-tall. Slottet brant ned i den store brannen i  1657. Året etter, i 1658, startet de å bygge slottet opp igjen, men kom kun til murene som står der nå.

Hit kom de i byggingen

Høye murer utenfor

Fint i området

Nå var det blitt ut på ettermiddagen, så vi tok T-bane tilbake til Shinjoku. Der tok vi en pause på City Bar. Vi hadde gått temmelig mye, nå måtte vi kvile litt. Og papirer måtte studeres til videre tur. Mye arbeid ligger bak all planleggingen som Håvard gjorde.

Pause
Papirer ble studert

Så ruslet vi en stund i strøket. Da det var tid for middag, bestemte vi oss for å spise på Teppan Baby. Det er en Teppanyaku- restaurant der kokkene lager maten på en diger stekeplate foran gjestene. Vi spiste Hiroshima- kylling, til maten valgte jeg japansk plomme-vin.

Gikk litt gatelangs

Vi valgte Teppanyku- restaurant og så på hvordan kokkene jobbet. de var raske da de laget maten. Vi satt ved vanlige bord, men etter hvert kom folk som ville sitte på gulvet.

Fra restauranten
Kokkene i arbeid

Maten de laget
Ved middagen

Etter middagen gikk vi til Akva Bar Café 88. Men som vanlig ville jeg tidlig til hotellet. Dagen etter var avreise, så litt pakking måtte også ordnes. men vi hadde hatt fire spennende dager i Japans hovedstad.

Opplyste gater

Avslutning på Akva Bar Café 88
Så siste biten til hotellet

Jeg tok en titt på kvelds-utsikten fra rommet mitt