fredag 21. april 2023

Tur til Japan, del 9

Vi hadde vært over en uke i Japan, og skulle nesten være en uke til. Etter en god frokost på hotellet, Sjekket vi ut fra hotellet og dro til togstasjonen vi skulle ta Sjinkansen til  Osaka som var neste by vi skulle besøke.

En siste titt på papirene før vi drar

Det ble full fart mot Osaka. Fortsatt var det mye bystrøk, men så noen få åkrer iblant. Toget hadde noen stoppesteder. Framme i Osaka tok vi T- banen til distriktet vi skulle bo, Namba. Vi sjekket inn på Fourz Hotel. Det lå midt i strøket ved hovedgaten. Osaka var en handelsby alt på 600- 700- tallet. I Middel-alderen kjent som Naniwa. I 1909 brant en del av byen ned, og i Andre verdenskrig ble her store ødeleggelser. Osaka ligger delvis på et elvedelta, og er gjennomskåret av kanaler og elveløp mellom rekker av kvartaler. I 1970 hadde Osaka Verdensutstilling.

T-bane til hotellet

Vi gikk først en tur i hovedgaten og teater-distriktet som krydde av folk. Der er masse restauranter og butikker. Det er et populært sted for turister, Det var store reklamer for restauranter. Mye fine blomster.

I Osaka

Så ble det lunsj. Det ble Ramen-suppe

Også smale gater

Så gikk vi til historisk museum. I 10 etasje hadde vi flott utsikt over Osaka. Først så vi på de,n så gikk vi og så en del av utstillingen som var svært interessant

Historisk museum
Der var flott utsikt
Fin by Osaka

I Osaka bor over 725 000 personer

Så inn på utstillingen. Slik stod konkubinene når keiseren ble båret inn.

Her sikkert fra slottet

Inne på museet fint tillaget

Nå besøkte vi Osaca Castle. Slottet er en festning omgitt av voll-graver. Slottet har aner fra 1500-tallet, og er et av Japans mest kjente forsvarsverk. Det restaurerte slottet ble bygd mellom 1583- 1597.

Slottet

Stort og kvitt med grønne tak

Være murer

Idyll i nærheten3

Nå var det på tide med en avslapning

Vi ruslet litt i gatene før vi gikk til en restaurant vi ville spise middag, en slik der maten kommer rullende på bånd forbi, og så tar en den retten en har lyst på. Det var kø utenfor da vi kom, og kø da vi gikk.

Ruslet i gatene

Så middag.
Her kommer maten
Dette tok jeg
De lurer på å ta en rett til

Jeg bestilte en dessert

Nå avsluttet vi kvelden. Bildet er tatt ved