mandag 24. april 2023

Tur til Japan, del 11

Jeg våknet opp i Osaka, og så ut på blå himmel og strålende vær.  Det var mandag 10. april, og jeg tenkte at hjemme er det andre påskedag og fridag. Her var hverdagen i full gang. Etter en rask frokost, ble det siste puttet i kofferten, så møttes vi i resepsjonen og sjekket ut fra hotellet. Nå skulle vi ta Shinkansen til Tokio, vi skulle avslutte turen der. På togstasjonen syntes jeg var fint, til og med kunst på veggene.

Kunst på veggene

Vi gikk til plattformen der vi skulle gå inn på vognen vi hadde plass. Her var alt svært godt organisert. Toget kom på minuttet og gikk nøyaktig på avgangstid. Det ville ta 2,5 time til Tokyo.

Vi og noen andre venter på lyntoget

Vi går inn på denne vognen, der er våre plasser

Så var vi i gang i en rasende fart, men fikk se mye av landskapet likevel. Toget hadde flere stopp underveis, men det gikk kjapt, her var ingen slendrian. Jeg sitter igjen med det inntrykket at japanerne må være noen av verdens mest presise mennesker.

Her fra landskap, også grønne pletter

Et stopp var Hiroshima

Jeg likte Shinkansen

Vi fikk god utsikt til Fuji-fjellet da vi passerte. Jeg så det også på vei fra Tokyo, men det er så flott at det kan sees flere ganger.

Vi ser i Fuji-fjellet

Det er et flott syn

Vi passerer byen Ykohama, samt en elv også på slutten av turen, så var vi i hovedstaden Tokyo. Vi gikk av toget, og dro til området der hotellet lå. Men plasserte bagasjen ved resepsjonen, det var en liten stund til innsjekkingstid. Da nyttet vi tiden til å spise lunsj.

Passerer Ykohama-området

Forbi en elv i full stim

Vi nyttet tiden til å spise lunsj

Så var tiden inne, og vi gikk til hotellet som lå i et rolig, fint strøk som het Ginza. Så sjekket vi inn på DAIWARA Regent. Jeg ble svært fornøyd med rommet.

Et fint hotell

Håvard sjekker inn

Mitt rom, en svær dobbeltseng

Samt dette

Etter en liten pause på hotellet, gikk vi ut i det fine været. Noe av det første vi traff på var teateret Kabuki-za. Der blir Kabuki-forestillinger satt opp, det er en tradisjonell type teaterform i Japan. Her settes opp en nytt stykke hver måned. Hvert stykke har fire deler, dette er høykultur for japanerne. Når de iblant har en fridag, sitter de gjerne 8 til 10 timer for å se en forestilling. Byggestilen på teateret er japansk barokk.

Kabuki-Za

Vi kom til en statue som viste  hunden Chiori, og hennes fem valper.  Hun var helt spesiell, Chiori var den første sertifiserte hund i Japan. Hun og hennes valper skulle avlives, men noen tok dem til seg. Hunden ble tatt med til medisinske institusjoner over hele Japan. Hundens sjarm var med på å glede eldre og uføre, og ble en kjendis. Chiori var med på å skape sosial oppmerksomhet om behandling av dyr. Dermed kom nye lover mot dyremishandling.

Statuen nede til venstre

Neste vi stoppet ved var et buddhistisk tempel, Tsjukiji Hongwanji. Det har en annen arkitektur enn andre slike templer. Det har både gamle indiske og islamske buddha-stiler. Mye blomster ved tempel-plassen.

Tempelet

Masse blomster

Vi spaserte videre for å se på byen, da så PC et sted ved fortauet og ville prøve det. Han tok av lester og sko, så opp på plattformen. Noen  steder var pigger, da var prøven slutt.

PC på fot-massasje

Seinere da mørket kom, gikk vi langs de opplyste gatene i Tokyo, her er mye neonlys. Denne kvelden skulle vi spise middag med mange retter, vi hadde bestilt på Teppanyaki. Vi gikk dit, så inn og opp en trapp.

Mye lys  i Tokyo

Opp trappen på restauranten

Dette var vår siste kveld i Tokyo, og nå hadde vi slått på stortrommen, her skulle avsluttes med et festmåltid med flere retter. Først fikk vi en velkomst-drink som var inkludert. Så startet kokken og lage og dandere rettene.

Her kommer første rett

Så neste

Kokken i sving
Neste rett

Heldigvis var rettene små

Vi skålte på siste kvelden i Tokyo

Det ble litt av en middag

Vi spiste også is før middagen var over. Vi ville avslutte kvelden i den japanske hovedstaden med stil. Så ruslet vi til hotellet blant byen  neonlys.