onsdag 19. april 2023

Reise til Japan, del 7

Det var torsdag 6. april, hjemme feiret det Skjærtorsdag, men her i Japan er ikke samme religion. Vi spiste en meget god frokost, her var mye å velge i, men så skal dette hotellet høre til en mer lukseriøs kjede.

God frokost

Så gjorde vi oss klare for dagens planer. Først skulle vi ta et tog til en kjent plass utenfor Kyoto.  Den het Arashiyaman. Dette toget hadde fine skinn-seter trukket i rødt og grønt. Nesten alle personer  jeg hadde sett i Japan til nå, bar alle maske. Men vi brukte det ikke maske..

De fleste brukte ansiktsmaske

Vi kom  til et idyllisk sted

Her så vi  kirsebærtre i blomstring. Den idylliske elva som rant nedover het Kura. Vi så båter på elva,
og ender svømte etter.

Idyllisk elv

Stille og fint på vannet

Flere ender

Et par båter skilte seg ut. I den ene satt et omslynget par, båten som fulgte dem hadde en filmfotograf. Jeg tenkte de tok opp scener til en film, eller et pas som ville ha spesielle brudebilder.

Nusselig, eller litt jøsete?

Det første vi skulle gjøre her nå, var å se en Bambusskog. Vi spaserte et stykke, så var vi der. Vi gikk på en vei gjennom skogen med alle de høye slanke bambustrea. Jeg hadde aldri sett maken før.

Fra Arashijama bamboo forrest

I bambus-skogen

På et skilt var her bilde av en ape, for oppe i en dal her levde apekatter. Dit ville ikke jeg. For jeg har sett nok apekatter i mitt liv. Vi ruslet litt i strøket, før vi satte oss og tok en  is,

Ruslet i strøket

Godt med is

Nå skulle vi ta toget videre et stykke, vi skulle se en helligdom. Da tenkte jeg på mannen jeg pratet med på en benk i en av de gamle bydelene i Tokyo. Vil du ha noe å spise, spurte han. Men jeg forstod han prøvde norsken sin. Han hadde fortalt at han hadde vært i Danmark, og kanskje truffet en nordmann der.  Det ergret meg at jeg ikke spurte mer. Vi var framme og gikk av toget.

Først så vi porten inn til helligdommen.

Men først måtte vi spise lunsj

Så skulle  vi se Shinto-helligdommen fa år 711. Så kom det jeg var mest spent på.  Vi skulle nå se Fushimi Inari Scrum Shrine. De tusen orii portene. Det var som å gå gjennom en lang rød tunell.

Tempelet

Nå kom det jeg var mest spent på
De tusen Orii portene.

Det ble spennende

På slutten var de stilige søylen med skrift på. Nå hadde vi prøvd dette også. Det var interessant.

Så var utflukten over, og vi tok tog tilbake til Kyoto. Der var mange fine idyller, særlig ved kanalen.