lørdag 22. april 2023

Tur til Japan, del 10

Etter en rask frokost, dro vi til togstasjonen der vi ventet litt på Shinkansen som vi skulle følge til byen Himeji. Det ville ta en halv time. Himeji ligger ved sørvestkysten av Japan, ca. vel 50 km fra Osaka. Der skulle vi se et kjent slott.

Først en rask frokost

Bilde tatt fra toget

Framme i Himeji, først en
liten kaffepause der

Strålende vær i Himeji

Nå tok vi lokalbuss til Slottet

Himeji-slottet er et av de eldste eksisterende byggverk fra Middelalderen, og er en av Japans kultur-skatter, Et av de mest berømte japanske slott. Vi så det stod på en ås, og tok bilder, og vi så på sjøen rundt, og de svære murene.

Der så vi slottet
Sjøen rundt voll gravene
Så til porten

Da så vi vi skikkelig det store slottet

Ved området

Men vi ville inn i slottet, og kjøpte billetter. Vi gikk inn på slottsplassen. Dit vi ville inn og se, måtte vi ta av skoene. Fra slotts-vinduene var god utsikt til området.

Inne i slottet

Fin utsikt

Så ut fra slottet

Vi  gikk en runde til og så på slottet før vi gikk videre for å se en blomsterhage, det var innlagt i billetten til slottet. Hagen het: Koko-En. En utrolig fin hage. En oase med sjø, fisker i mange farger, og utrolig mye fine blomster.

Inne i hagen

Håvard i den fine hagen

Praktfullt  område

PC på brua, mange farger på fiskene

Så tilbake til sentrum i Himeji, der spiste vi lunsj, og spaserte litt i området. Vi så en fin utstilling med orkideer. Det var en fin by.

Lunsj
Spiste på en fin kafé

Så ruslet vi en tur i byen
Så vakre orkideer

Så tok vi Shinkansen. tilbake til Osaka. Ikke den på bildet, den passerte stasjonen der vi ventet. Plattformen ristet enda vi stod på andre siden, og sjøl om farten var litt lavere da det passerte.

I Osaka spaserte vi blant annet ved kanalen. Seinere tok vi pause på en irsk pub, det ser ut for å være i alle byer, samme hvor en er i verden. Nå studerte vi et høyhus vi  passerte. Dagen ble avsluttet med middag på en japansk restaurant. Så ruslet vi tilbake til hotellet, og la veien om kanalen. En dag med mange opplevelser var snart over.

Håvard ved kanalen

På Irsk pub
Spesielt høyhus

Middag på japansk restaurant

Passerer kanalen på vei til hotellet