lørdag 15. april 2023

Tur til Japan del 3

 Jeg våknet søndag 2. april i Tokyo. Men hadde våknet noen ganger om natten av sirener, jeg tror det var politibiler som raste forbi, Men følte meg utkvilt og klar for en ny dag. Vi skulle være fire dager i Tokyo. Jeg så på utsikten fra rommet mitt, og så ned på gaten og til bygningene i nærheten. Så møtte jeg de to andre og gikk til frokost. Det var ikke det store utvalget, men greit nok. Jeg spiste to ristet små loffskiver med sylte. Grovbrød så ikke ut for at de hadde i kostholdet sitt. Men hadde kornblanding og yoghurt.

Utsikt fra rommet

Frokosten

Da vi var klar, gikk vi ut, det regnet litt denne dagen. Vi gikk til Shinjuka stasjon, det er den travleste togstasjon i verden med 3, 5 millioner reisende pr dag. Der er 12 forskjellige toglinjer og 36 plattfor-mer, og over 200 innganger og utganger. Programmet denne søndagen var først å ta T-bane til området der Meiji-helligdommen er.

Bilde av vårt hotell

På vei til T-banen
Vi tar T- banen

Da vi kom fram, gikk vi inn i Yoyogi-parken der Meiji-helligdommen er. Der passerte vi først en rekke tønner med Sake på ene siden, på den andre siden var tønner med Burgundervin. En tønne av hver type blir ofret til Miji hvert år.

Sake på ene siden

Burgundervin på andre siden


Så videre gjennom porten inn til tempelplassen, en Torii, en hellig port, et symbol for shinto-religionen.
Den representerer porten som skiller mellom denne verden og den åndelige verden.

Porten, en Torii
 

Nå kom vi til Shinto-helligdommen som er viet til Meiji-keiseren Mutsuhitos som døde i 1912, og keiserinne Shoken som døde i 1914. Tempelet ble bygd rett etter.

På tempel-området
Inne på tempelplassen

Fra tempelet

Inne i tempelet

På tempelområdet, kvinner
i sine kimonoer


 
Før vi gikk, vasket jeg hendene i hellig vann


Da vi kom ut porten til vår syndige verden, satte vi oss utenfor en liten kafé og tok en pause. Jeg drakk grønn te, den likte jeg ikke, men tok noen super. 

Pause

Neste på programmet var besøk i gågaten Takeshita. Der møtes ungdom, de har en ekstrem kultur, og kler seg ofte pussig, ofte basert på japanske tegneseriefigurer. Da vi kom dit, så vi masse folk i gaten. Det var et pussig strøk, men mange små butikker. Men der var rett og slett trengsel, så vårt besøk ble kort.

Inngangen til strøket

Et pussig strøk

Der var altfor mye folk, så vi tok T-banen til Asakusa. Der spiste vi først lunsj på Dennys. Jeg valgte sandwich, og det var en solid porsjon, for pommes frites fulgte med, men smakte godt med Fanta til.

Lunsjen min

Etter lunsj besøkte vi det eldste og mest populære tempelet i Tokyo. Senõ-ji-tempelet til barmhjertig-hets- gudinnen Kuran-yin. Først gikk vi gjennom porten, der henger verdens største papir-lanterne. Den er 4 meter og veier 670 kilo.

Fra porten med lanternen 
i midten.

Så oppover gaten mot tempelet, vi så også den fem etasjers pagoden, et fint bygg. Jeg syntes det var et eksotisk tempel og område. Inne i tempelet var også fint.

Pagoden

Tempelet
Inne i tempelet
På tempelområdet

Mange damer i finstasen

Vi hadde et innholdsrikt program denne søndagen. Nå tok vi T-banen til Ueno Park som er en av Japans 5 eldste publikums-parker. Den er opplyst om kvelden. Nå var det skumring, så vi spaserte langs røde lykter på hver side.

Fra Uno Park

Fint område

Så T-bane tilbake til Shinjuka. Der kom vi forbi en gruppe som underholdt. Vi stod litt og hørte på. jeg syntes de hadde kvikk rytme og likte sangene deres.

Gruppen

Nå gikk vi til slutt for å se den kjente inngangen til Kabukicho Gate. Der Lyste det kvikt opp. Så en liten avslutning på Bar Accqua Café 88. Jeg syntes det passet å avslutte med en Irich Coffe. Så gatelangs tilbake til hotellet. Der tok jeg kveld, de andre kunne gå på byen om de ønsket det. Det hadde vært en svert innholdsrik dag i Tokyo. Jeg har mange flere bilder fra hver plass vi besøkte, men må bare ta litt fra hver, ellers ville bloggen bli altfor lang.

Den kjente inngangen

På pub

Mye neonlys i Tokyo








 






 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar