søndag 16. april 2023

Tur til Japan, del 4

Det var mandag 3. april, og etter frokosten gjorde vi oss klare, så møttes vi i resepsjonen. Vi skulle starte på dagens planer. På vei mot T-banen måtte jeg stoppe for å ta bilde av et stort bed med skarpt rosa blomster, de pyntet opp.

Vi møttes i resepsjonen

Blomster som liver opp

Vi tok t-banen

Vi tok T-banen til stedet vi skulle besøke, Kitanomaru Garden, park og innsjø. Nå gikk vi inn i et utrolig  vakkert område. Vi så den blå elven, på begge sider var kranset met mange tre fulle av kirse-bær-blomster i flere farger. Noen bøyet seg mot elven.

Vi er framme

Fint ved elven

Vi ser i vannet

Vi spaserte på veien rett
overfor all idyllen

Vi ser i båtene

Så vakkert, vi ser ned på sjøen

Mange typer båter

Ved slutten av veien kom vi fram til boligstrøket der oppe. Der så dyrt ut, tenk på utsikten. Jeg så to vakter som stoppet bilene som ville kjøre inn på området, de ble stoppet, og viste hvem de var.

Et fint boligstrøk

Nå tok vi først en pause på en uteservering, vi måtte få i oss litt veske, pluss kvile oss etter all gåingen. Det ble en liten leskedrikk på meg, men den gjorde godt.

Leskedrikk

Vi spaserte videre og så moderne skyskrapere, og en som så ut var svært nær et eldre hus, det så spesielt ut. På vei mot parken ved keiser-palasset, passerte vi et område med mange kvite kirsebærtre i blomstr-ing, alle disse var kvite, og de var praktfulle. Her stoppet vi en stund, dette synet måtte nytes. Mange bilder ble tatt.

Gammelt og moderne bygg
Kvit blomstring

Under kirsebærtre

Jeg må fortelle at rett ved her var et fint, lite kvitt hus som viste seg å være offentlig toalett, jeg gikk inn for å se, og ble svært forundret. Der var gullende rent, og var som å komme inn på et toalett på et hotell. Jeg har aldri sett maken. Japanerne virket veldig renslige. Men nå gikk vi videre og gikk da i parken som førte videre i retningen vi skulle.

Her var mest grønne trær

Da vi kom vi til porten ved keiser-parken var der akkurat vaktskifte, og vi så på det. De som fikk fritørn marsjerte ut i stram giv akt. Nå fikk vi høre at siden det var mandag, var keiser-parken stengt, Den var også stengt på fredag. Men siden vi var her tirsdag også, kunne vi besøke parken nese dag.

Vaktskifte

Nå gikk vi ned igjen til kanalområdet, det var fint langs kanalen, Så vi ruslet der så på utsikten og tok mange bilder.

Fin utsikt

Ved kanalen

Vi hadde fint vær. Nå dro vi til Finansdistriktet. Rett ved der vi skulle spise, stod en bil der veggen fra førersetet og bakover var tatt bort, og fra den siden solgte de mat. Litt bortenfor på plassen var bord og stoler. Der kunne de som kjøpte sitte og spise maten sin.

Salget i gang

Vi gikk inn på et stort sted som het SHAKE SHAK. Vi tenkte det måtte være et bra sted, for vi så mange business folk i sine mørke dresse gikk dit. Vi fant bord og bestilte. Nå pep dingsen vi vi fikk ved  bestillingen, nå kunne maten hentes. Jeg hadde bestilt burger, og kan her slå fast at dette var den beste burgeren jeg noen gang har smakt.

Herremåltid

Nå skulle vi besøke Yanaka en gammel bydel i Tokyo, en av de få bydelene i Tokyo som ikke ble bombet under krigen. På vei dit kom vi forbi en kirkegård med et gammel buddhistisk tempel. Vi var en snartur innom. Ved tempelet stod et frukttre som jeg tippet var grapefrukt.

Det gamle tempelet
Grapefrukt?

Så den gamle bydelen med smale gater og gamle, lave hus. Men de pyntet opp med blomster her og der. Etter å ha ruslet rundt der en stund, tok jeg pause på en benk, Rett ved satt et par. Mannen ville gjerne ta en prat.

I den gamle bydelen Yanaka

Mye blomster

Så passerte vi byporten  og dro til dagens Tokyo. Vi spaserte videre til et strøk med smale gater og festlige lykter. På folkemunne er strøket kalt: Piss Alley.

Gjennom byporten

Så til det spesielle strøket

Men nå var det tid for middag, denne kvelden skulle vi lage den sjøl. Vi gikk til restauranten som het Toraju. Vi fikk vårt bord med stekeplate i bordplaten, så kom de med ingrediensene til retten vi hadde bestilt. Nå ble det en artig stund. Håvard var hoved-kokk og PC hjalp til og ga gode råd. Etter dette måltidet tok vi kveld.

Ingrediensene er på plass
Kokken er klar

Ikke enkelt

Det ble middag, kanskje litt vel stekt,
men vi spiste og smaken var ok.
Så gikk vi til hotellet.