torsdag 20. april 2023

Reise til Japan 2022, del 8

Det var fredag 7. april. Først en god frokost, så startet dagens program. Vi fulgte buss til et distrikt i det nordlige Kyoto. Der skulle vi se Det gylne tempel. Det regnet litt denne dagen, men vi hadde tatt med regnjakker.

På bussen

Det gylne tempel, Kinkaku, er et buddhistisk tempel. Det var den tredje shogun som tok over området i 1397, og han fikk bygd palasset som ble senteret for politikk og kultur. Det ble brukt til å ta imot keisere fra Japan og handelspartnere fra Kina. På den tiden var det Ming-dynastiet i Kina. Da han døde, ble det omgjort til et tempel, etter hans ønske og testamente. Det gylne tempel skiller seg ut fordi de to øverste etasjene er dekket av gull.  I 1994 ble Det gylne tempel verdens-arv.

Det gylne tempel

Det gylne tempel, øverst dekket av gull

Nå verdensarv

Nå tok vi buss et stykke tilbake, men gikk av et sted for å se et annet tempel Heian det er en shinto- helligdom bygd i Meji-perioden 1868-1912.

Heian shinto-helligdom

Et fint byggverk

Tilbake i Kyoto regnet en del nå, så da vi kom tilbake til hotellet, slappet vi av litt i salongen ved resepsjonen. Så vi gikk ut for å finne et sted og spise lunsj.

På hotellet

Fint i salongen

Det var overbygg en lang strekning så det gikk greit og spasere på strøket. Vi stoppet for se utstillingen i en hundebutikk. Så spiste vi lunsj på et sted som het NENE Det ble fritert kylling med asiatisk reddik, pluss kål-salat.

Overbygd en lang strekning

Fra hundebutikken
Lunsj på NENE

Så videre på strøket og handlet litt. Nå startet det å regne mer, og da gikk vi inn på en kafé. Så fort det lettet, gikk vi videre og kom forbi et tempel.

Pause

Disse hang ved tempelet
Det lille tempelet

Nå ble regnbyene tettere så vi gikk til et sted som het Ishimaru, vi var nå i en av de smale gatene i Geisha-distriktet. Det var en av de små barene eller "bulene" med plass til ca. 20 gjester, og er typisk for dette området.

Smale gater

Fra puben, der var noen gjester

Smale gater i Geisha-distriktet

Vi spiste middag på en av de restaurantene som ikke bare hadde puter der en måtte sitte på gulvet å spise, de hadde også en variant der en også måtte ta av skoene, men satt på benker der det var rom nedenfor til føttene. Det var artig, men dessverre er tre av de bildene ved et uhell slettet. Jeg har kun to bilder derfra, ett av PC, og ett fra det andre rommet.

PC ved det andre rommet,
der kunne en trekke for døren