fredag 14. april 2023

Tur til Japan, del 2

 Vi reiste fra Norge 30. mars, og det var fredag 31. mars da vi kom til Japan. Nå hadde vi skiftet til ny måned, denne dagen var første dagen i andre vårmåned. Så det var lørdag første april da jeg våknet i Tokyo. Vi startet dagen med frokost på hotellet. Håvard hadde lagt opp programmet for hele turen, og denne dagen skulle vi besøke Shinjuku National Garden. Jeg så også mye blomster da vi spaserte i gatene.

Passerte disse blomstene

På vei mot dagens besøk

Så kom vi til  den berømte Shinjuku Gyoen National Garden. Der er ca. 1000 kirsebærtre med 65 ulike arter. Kirsebær har alltid vært en viktig del av Japans kultur. Når den japanske statsminister har offisielt besøk i blomstringstiden, tar han alltid med gjestene til denne hagen. Nå var vi her, og det var som å komme inn i et japansk blomster-eventyr.

Der lå parken

Inne i parken

Mange kirsebærtre
De blomstret fortsatt
Også andre blomster

Mer kirsebærtre

PC og fine blomster

Ved kirsebærtre

Et fint område

Flott tillaget

Det var mange idyller

Et thaivansk tempel


Vi har sett en utrolig
fin hage

Etter dette besøket gikk vi til en uteservering og tok en pause. jeg tok en appelsinjuice, de andre ville ha iskaffe. Fint å ta en hvil, før vi fortsatte.

Pause

Vi gikk videre og kom forbi en hundebutikk, en brun liten hund lå på utstilling i hunde-sengen sin. Han ventet sikkert på at noen ville kjøpe en liten brun hund.

Han venter på kjøper

Nå skulle vi videre til det store krysset som er berømt for den store menneske-strømmen som stadig krysser gatene der. Vi tok T- bane til området, og gikk til Shibuya-krysset. Jeg har aldri sett maken til menneskemengder som stod og ventet på grønt lys, og så krysset gaten. 

Mennesker i hopetall

Jeg krysser over sammen
med mange andre

Etter denne opplevelsen var det tid for lunsj. Vi fant et spisested, og der spiste vi Ramen, det er en japansk suppe med nudler. Den var ganske god.

Lunsj med Ramen

Nå stod det mer spennende på programmet. Vi gikk mot Shibuya Skye, en 45 meter høy skyskraper. Der er utsikt over Tokyo fra toppetasjen. Håvard hadde bestilt billetter til et besøk der før vi reiste. Da vi var framme, tok vi heis opp. Der viste vi våre pass før vi fikk gå inn. Det visste vi at pass måtte en ha. Så gikk vi rundt og så på utsikten som var fantastisk der oppe. Vi gikk også en trapp opp til taket. Etterpå gikk vi ned trappen igjen til utsikts-etasjen.

For en utsikt

Utsikt til Tokyo

Det nærmet seg solnedgang
  

 Det ble ut på ettermiddagen og solen var på vei ned. Da kjøpe vi en flaske hvitvin på deling. Så satt vi ved et bord nær vinduene og så ut over Tokyo mens solen gikk ned. Det var en flott opplevelse å huske fra Japans hovedstad.

Dette måtte feires
Solen på vei ned

En opplevelse 


Etterpå tok vi T-banen tilbake til området vi bodde, Shinjuku. Der gikk vi til en restaurant for å spise middag. Men først ville vi smake Sake, og bestilte det. Servitøren kom med en liten karaffel som minnet om en liten blomster-vase, og tre bittesmå glass. Jeg smakte forsiktig, for jeg har alltid trodd at sake var knallsterkt. Men ble forundret, det smakte ingen ting og var bare en blank veske lik vann. Jeg måtte smile, nå visste jeg hva sake var.

Gate i Tokyo

Vi smakte Sake

Etter middagen ville jeg tilbake til hotellet., og de andre fulgte meg dit. Jeg likte å ta en rimelig tidlig kveld og slappe av på hotellet. Så kunne ungdommen gå ut på byen. Det ble en fast regel under oppholdet i Japan.


Fortsettelse
      
 







 



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar