mandag 6. mars 2023

Tur til Kreta

Jeg holder på å sjekke suvenirene jeg har kjøp, og noen har jeg fått der jeg har reist omkring. Jeg arbeider meg opp etter som årene har gått. Nå er jeg kommet til Kreta der vi hadde med den yngste. Vi bodde i Hersonissos. her var fint badebasseng

Fra hotellet


  Gate i landsbyen


Vi var på flere utflukter, vi var i Matala der  det er et område med huler ved en strand. Det var et svært populært sted for hippier som gikk med blomsterkrans i håret, og hadde litt av et strandliv.

Huler i Matala

Vi spaserte turer i den lille landsbyen, der var stille og rolig.. En dag vi kom forbi en hage, fikk jeg en rose med en eldre kar, det syntes jeg var stas.  En gang besøkte vi et sted vi fikk se folkedans, 

Spasertur i byen

Fikk se folkedans


Fikk en rose


En dag besøkte vi ruinene av fyrste-palasset kong Minos bodde, det var lenge før Kr.  Vi var også på tur til den fine byen Agios Nicolaos.

Ruiner av kongepalass 
fra gammel tid

Fra Agios Nicolaos

Fra denne byen tok vi tur ut til øya Spinalonga. I gamle dager når folk ble spedalske, ble de ført ut til denne øya, og måtte være der til de døde.

Fra Spinalonga

En dag dro jeg alene på en utflukt der vi blant annet besøkte hovedstaden Heraklion.  Vi så også Europas eldste gate, den sies å være eldre enn Via Appia i Roma. Vi var også oppe på en ås der det sies at guden Tsesevs er minnet. Vi var også innom Knossos. På et sted så vi i fine veggmaleri. Heraklion er kåret til Europas styggeste by.

Fra Heraklion

Fra Europas eldste gate

Fra område det sies Zevs skal være. De mener å se profilen hans i bakgrunnen.

Gamle veggmaleri

Vi hadde en fin tur til Kreta, varmt og fin vær hele tiden. Vi var også en god del på stranden. Hotellet hadde egen privat strand.  


 Denne vasen tror jeg er fra Kreta







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar