mandag 18. november 2013

I Singapore november 2013, del 1

Nå har jeg virkelig sett Singapore. Har vært der to ganger før, men da bare ca. en dag hver gang. Først i 2001 på vei til Indonesia, og i 2005 på hjemreise fra Australia. Denne gangen opplevde jeg så mye at jeg må dele bloggen om det i 5-6 deler. Først var vi tre som reiste nedover på fredag 8. november om kvelden fra Gardermoen med Swiss air, byttet fly i Zurich, et stort fly videre med samme selskap derfra til Singapore.

Digert fly

Etter tolv timer fra Zurich, landet vi i Singapore. Turen gikk fint, nesten ingen turbulens. Vi fikk servert middag i starten, og frokost før vi var framme. Vi fløy blant annet over Midt- Østen og India. Så landet vi Singapore. Fin flyplass.

På flyplassen

Vi tok taxi til sentrum, og da jeg sjekket inn på Svisshotell the Stamford, var det blitt kveld. Vi gikk rett ut for å spise middag, og siden vi var rett ved Raffles hotell, avsluttet vi lørdagskvelden med en Singapore sling på Long Bar. Her skal en som kjent kaste nøtteskallet på gulvet.

På Long Bar

Søndag morgen regnet det lett, men en herlig temperatur. Etter frokost spaserte vi i området og da kom vi forbi den hotellhagen hele reisefølget hadde drukket kaffe mens vi ventet på våre rom for overnatting da vi skulle til Indonesia i 2001. Jeg kjente særlig igjen den lille statuen.

Som tida går

Vi spaserte videre nedover mot kanalen og dumpet da opp i en regatta. Masse tilskuere og mange båter som deltok. I hver båt satt en i baugen eller akter og slo på tromme. Mange ventet på tur til å ro.

Vill roing

Deltakere venter

Her ved kanalen stoppet vi også opp for å se på noen festlige statuer. De heter forhandlerne ved elven. Det var bare å forhandle med dem.

Livate statuer

Det var litt uvant med julepynt i gatene så tidlig før jul, men de var i god rute med pyntingen.

Juletrær stod klar

Vi så godt hotellet jeg bodde på the Stamford. Det raget opp i landskapet. Jeg bodde i 21. etasje, og syntes det var et greit hotell med hjelpsom betjening.

Hotellet

Men nå skulle de to andre fra reiseselskapet komme, og de skulle bo på samme hotell. Vi fant de to damene litt døgnville i hotellhagen ved bassenget. Nå var det blitt sol og fint. De bestemte seg for å bli med og spise middag ved kanalen. På bilde under er vi på vei til middag. I kveld skulle det bli tapas.